– osa sarjojen tuloksista mitätöitiin hajontavirheen seurauksena.
Hämeenlinnan Kalvolassa suunnistettuun SM-viestiin starttasi pääsarjoissa yhteensä yli 150 joukkuetta, ja tiheä sekä kivirikas maasto osoittautui suunnistajille vaikeaksi. Tilanne muuttui kuitenkin vaikeaksi myös tulosten suhteen, kun kilpailun jälkeen selvisi, että kaikki joukkueet eivät olleet suunnistaneet samoja rastivälejä. Ratojen hajontavirheen vuoksi osa sarjojen tuloksista jouduttiin mitätöimään, mutta suurin osa sarjoista toteutui kuitenkin normaalisti.
Kilpailun jälkeen sarjat H21, D21, H35, H20 sekä H50 jouduttiin mitätöimään sekä myöhemmin myös sarja D20. Suunnistusliiton sääntöryhmä on käsitellyt tapaukseen liittyvät valitukset ja vahvistanut sarjojen tulosten mitätöinnit.
Kilpailun pääratamestari Tapani Koskela on erittäin pahoillaan tapahtuneesta.
– Kilpailun pääratamestarina olen vilpittömän pahoillani tapahtuneesta ja pyydän tapahtunutta anteeksi niin kilpailijoilta, kaikilta yhteistyökumppaneilta kuin järjestelyissä mukana olleilta talkoolaisilta sekä luonnollisesti oman seuran johtokunnalta sitä pettymystä, joka tapahtuneen johdosta väistämättä aiheutuu. En lähde selittelemään mahdollisia virheen taustalla olevia syitä. Juurisyy varmaan aikanaan selviää, ainakin toivon näin. Tapahtunutta ei voi kumota, mutta toivottavasti kisasta tehtävä raportti auttaa tulevia kisajärjestäjiä välttämään vastaavat virheet, kertoo Koskela.
Viestikilpailuissa hajontarastit ovat oleellinen osa mahdollisimman tasapuolista kilpailua, ja niiden tarve on selvä. Hajontarastit sekä niiden synnyttämät eri hajontaradat luovat viestin ratasuunnitteluun enemmän muuttujia, mutta miten jatkossa varmistetaan kaikkien hajontaratojen täsmäävyys? Suunnistusliiton tapahtuma- ja seurapäällikkö Timo Saarinen korostaa, että asiaan kiinnitetään jatkossa erityistä huomiota.
– Ratamestareiden koulutuksessa huomioidaan jatkossa paremmin viestikilpailun erityispiirteet. Erityisesti ratamestarin ja valvojien yhteistyö on tärkeää koko prosessin ajan, jotta useammat silmät tarkistavat eri vaiheissa ratateknisiä asioita. Valvojan rooli on keskeinen, ja jatkossa pitää myös SM-järjestäjille saada parempi huoneentaulu asioista, jotka tällaisissa virheherkimmissä kilpailuissa pitää missäkin vaiheissa tarkistaa, kertoo Saarinen.
– Lisäksi pitää paremmin varmistaa, että ratamestareilla on tiedossa työkalut erilaisia tarkistuksia varten, samoin kyky käyttää niitä. Nyt tapahtuneet virheet olivat inhimillisiä, kun ihmiset asioita tekevät, mutta nämäkin ovat estettävissä oikeita menetelmiä käyttäen ja huolellisella tarkistamisella. Tästä opitaan, jatkaa Saarinen.
Lue myös:
Kolmen miehen sekuntikamppailu
TEKSTI Timo Mikkola
Suunnistaja 5/2022