Hiihtäjän juoksuharjoittelu

Hiihtäjän juoksuharjoittelu

Juoksu on hiihtäjän kesäharjoittelun kulmakivi. Koska se ei ole lajinomainen harjoitusmuoto, peruskestävyysharjoittelussa teho voi olla reilusti alle aerobisen kynnyksen. Vauhtijuoksu taas kehittää nuorilla hapenottokyvyn rinnalla kimmoisuutta ja lantion hallintaa.

Juoksu on hiihtäjän kesäharjoittelun kivijalka. Erilaiset jalkalenkit rakentavat peruskunnon kisakaudelle. Juoksu kehittää kestävyysominaisuuksia vahvistamalla sydäntä ja koko hengityselimistöä. Juostessa on kannateltava kehon painoa, energiaa kuluu enemmän kuin pyöräilyssä ja jalkojen lihaskestävyys kehittyy tehokkaasti. Kovalla alustalla myös jalkojen kimmoisuus kehittyy hiihtokauden jälkeen.

Hiihtäjän jalkalenkit ovat kuitenkin erilaisia kuin juoksijoilla. Hiihto on luonteeltaan intervallimaista, joten myös harjoittelun painotukset ovat erilaisia kuin juoksussa.

Hiihtäjän ja juoksijan erot

Tilaa Juoksija.fi digi 

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Katso tarjous Olen jo tilaaja

Vastaa