Vapaata hitailla rullilla ja 10 sekunnin juoksuvetoja [video]

Viime kesänä hiihtomaajoukkue teki leireillä teemaharjoituksia MM-hiihtoja varten. Kysyimme parisprintin MM-hopeaa yhdessä Joni Mäen kanssa hiihtäneen Ristomatti Hakolan kokemuksia viime kauden kahdesta harjoituksesta.

Toisessa maajoukkueen teemaharjoituksessa hiihdettiin hitailla rullilla vapaata Vuokatinvaaran nousun alkuosaan 8 x 4 minuuttia. Toisessa treenissä juostiin maksimivauhtia sauvojen kanssa 10–15 sekunnin pätkiä tavoitteena kehittää nopeutta ja nopeusvoimaa.

Räjähtävä suksilla juokseminen oli tarpeen myös Oberstdorfin MM-kisoissa, joten sitä kehitettiin ensin sauvarinneharjoituksena ja sitten suksilla juosten.

– Juoksu on aika tärkeässä osassa sprintissä. Täytyy sanoa, että aluksi tuollaiselle harjoitukselle nauroimme, että eihän siinä tule edes hiki. Toisen vedon jälkeen kaikki olivat jo ihan rikki. Yllättävän hyvä harjoitus, kyllä kroppa tykkää uusista ärsykkeistä. Kun tekee tuollaisia 10-sekuntisia täysillä ylämäkeen, juoksu kulkee sukset jalassa pikkuisen kovempaa. Tässäkin porukassa saa aina lisää pontta, Ristomatti Hakola sanoo.

Hakola muistuttaa myös, että nopeusharjoituksia ennen kannattaa kiinnittää huomiota huolelliseen alkuverryttelyyn, jossa käydään läpi tärkeät lihasryhmät ja herätellään hermostoa.

Teksti, kuva ja video Heidi Lehikoinen

Vastaa