Bataatti – arvokkaita hiilihydraatteja 

bataatti

Bataatti muistuttaa meille tuttua perunaa, vaikka itse asiassa bataatti ja peruna eivät edes ole läheistä sukua toisilleen. Perunan sukulaisiin kuuluvat esimerkiksi tomaatti ja munakoiso, kun taas bataatin sukulaisia ovat esimerkiksi päivänsini ja monet muut kukat ja puut.

Bataattia viljellään lämpimissä maissa, erityisesti Yhdysvaltojen eteläosissa, Etelä-Amerikassa ja Kiinassa.

Bataatteja on violetteja, punaisia, valkoisia ja ruskeita, mutta kaikkein tavallisimpia ovat oranssit bataatit. Näiden oranssi väri on beetakaroteenin ansiota. Beetakaroteeni on hyödyllinen ravintoaine, sillä se on antioksidantti ja myös A-vitamiinin esiaste. Sekä antioksidanttien että A-vitamiinin sopiva saanti on tärkeää monille elimistön toiminnoille, kuten vastustuskyvylle. Bataatin lisäksi tutussa porkkanassa on reilusti beetakaroteenia.

RAVINTOSISÄLLÖLTÄÄN ja käyttötarkoitukseltaan peruna ja bataatti ovat hyvin samankaltaisia. Molemmat ovat erityisen hyviä hiilihydraattien lähteitä ja hiilihydraatteja näissä on suurin piirtein yhtä paljon. Bataatti on kuitenkin makeampi kuin peruna, mikä johtuu siitä, että bataatissa on hieman enemmän sokereita ja vähemmän tärkkelystä kuin perunassa.

Ravintokuitua bataatissa on puolestaan jopa selvästi enemmän kuin perunassa, minkä vuoksi bataatti ja peruna imeytyvät lopulta aika samaa tahtia hieman eroavasta hiilihydraattiprofiilista huolimatta.

Hiilihydraatit ovat kaikkein arvokkain energianlähde juoksijalle erityisesti kovatehoisissa harjoituksissa ja kilpailuissa, sillä rasvoista ei saada yhtä nopeasti energiaa kuin hiilihydraateista, ja lisäksi rasvojen polttaminen energiaksi vaatii enemmän happea kuin hiilihydraattien polttaminen. Bataatista juoksija saa paitsi monia kasvisten arvokkaita ravintoaineita, myös tärkeitä hiilihydraatteja.

BATAATTI on paitsi maukas, myös todella monipuolinen hiilihydraattilisä. Sitä voi kokata esimerkiksi keittämällä, paahtamalla ja paistamalla ja se maistuu hyvälle niin kylmänä kuin kuumana.

Bataatin makeus tuo lempeyttä tulisille ruoille, esimerkiksi chili-bataattikeitolle, tai vastapainoa suolaisille ruoille, kuten bataattiranskalaisille. Suosituista bataattiranskalaisista saa tavallista terveellisempiä valmistamalla ne uunissa tai ilmafriteerauskeittimessä uppopaistamisen sijaan.

Teksti Kaisa Sali

Juoksija 3/2021

Lue myös Talkkuna – Älä unohda perinneruokaa

Vastaa