Mitkä ovat kasvissyöjän parhaita proteiininlähteitä?

kasvissyöjän parhaita proteiininlähteitä

Kasvispainotteinen tai jopa täysin vegaaninen ruokavalio sopii mainiosti kestävyysjuoksijalle. Runsaus ja monipuolisuus ovat valtteja kasvissyöjän proteiinin saannin varmistamiseksi.

Kasvisruokavaliota noudattavan kannattaa proteiinin saannin suhteen kiinnittää huomiota muutamaan asiaan. Kasviperäisestä ruoasta proteiinia tulisi saada hieman enemmän kuin eläinperäisestä ruoasta.

Lisäksi on tärkeää yhdistellä erilaisia kasviproteiinin lähteitä. Pääasiassa kannattaa suosia papuja, siemeniä, pähkinöitä ja muita proteiinipitoisia elintarvikkeita sellaisenaan, mutta myös markkinoilla olevat proteiinipitoiset puolivalmisteet voivat helpottaa arkea, kunhan niistä valitsee terveellisiä vaihtoehtoja.

Kasvisruokavaliolla pärjää hyvin

Kasvispainotteinen ruokavalio on kestävyysliikkujalle oiva vaihtoehto. Kasvikset sisältävät hurjan määrän esimerkiksi vitamiineja, kivennäisaineita ja erilaisia fytokemikaaleja. Näiden ravintoaineiden runsas saanti voi tukea terveyttä, palautumista, vastustuskykyäja jopa suorituskykyä. Kasvispainotteinen ruokavalio sisältää yleensä myös reilusti hiilihydraatteja, jotka ovat kestävyysliikkujan tärkeimpiä polttoaineita.

Mikäli liikkuja jättää eläinkunnan tuotteet kokonaan pois, täytyy ruokavaliossa kuitenkin huomioida muutamia seikkoja. Kasvisruokavaliosta ei saa B12-vitamiinia ja myös esimerkiksi D-vitamiinin, kalsiumin, jodin, sinkin ja raudan saanti voi jäädä niukaksi. Näitä saattaakin olla tarpeellista nauttia ravintolisinä tai vaihtoehtoisesti voi käyttää kyseisillä ravintoaineilla rikastettuja elintarvikkeita.

Proteiinia kasvisruokavaliosta on mahdollista saada riittävästi, vaikka oma tarve olisikin esimerkiksi kovan treenaamisen takia tavallista suurempi. Proteiinin suhteen kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota seuraavissa kappaleissa esitettyihin asioihin.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa