Ruoka peittoaa ravintolisät

RRuoka peittoaa ravintolisät

Laadukas ja monipuolinen ruokavalio varmistaa tarpeellisten ravinto- ja kivennäisaineiden riittävän saannin. Teolliset vitamiinivalmisteet ja palautusjuomat voivat toki olla hyödyllisiä sopivasti käytettyinä, mutta muista aina: food first!

Kovan treenin päätteeksi saattaa vaikuttaa tehokkaammalta pistää palautuminen käyntiin teollisella palautusjuomalla kotitekoisen marjasmoothien sijaan. Myös monivitamiinipilleri voi vaikuttaa mustikoita tärkeämmältä osalta aamupalaa.

Todellisuudessa ravintolisät ovat vain harvoin oikeaa ruokaa parempia ratkaisuja ravitsemuksellisesta näkökulmasta. Ravintolisistä ei saa kaikkia ruoan arvokkaita ravintoaineita. Lisäksi ravintolisistä voi saada joitakin yksittäisiä ravintoaineita jopa aivan liikaa.

Ravintolisät pyramidin huippu

Ravintolisät luokitellaan elintarvikkeiksi, jotka joko ulkomuodon tai käyttötavan puolesta poikkeavat tavanomaisista elintarvikkeista. Tyypillisiä ravintolisiä ovat esimerkiksi proteiini- ja hiilihydraattivalmisteet sekä vitamiini- ja kivennäisainelisät. Ravintolisistä oli kattava juttu Juoksijan numerossa 4/2021.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa