Fokus Medialle siirtyvät Juoksija, Hiihto ja Polkujuoksija sekä Suunnistaja-lehden kustantaminen. Kauppaan sisältyy myös kestävyyslajit yhdistävä digipalvelu Juoksija.fi.
Kustannus Oy Juoksija myi 4. marraskuuta päivätyllä liiketoimintakaupalla medialiiketoimintansa Fokus Media Finlandille.
Vahvan kestävyysmedian julkaisu jatkuu entisellään sekä digissä että aikakauslehtinä. Tilaajille muutos näkyy toistaiseksi olennaisimmin laskutuksessa, sillä laskun tilauksista lähettää vastaisuudessa Fokus Media.
– Kustannus Oy Juoksijan omistajat toivoivat lehdilleen vahvempaa tukea digitaalisessa siirtymässä ja levikkimarkkinoinnissa. Heille oli tärkeää, että Juoksijan vuodesta 1971 alkanut tarina jatkuu osaavissa käsissä, kertoo Kustannus Oy Juoksijan toimitusjohtaja ja julkaisuiden päätoimittaja Tomi Savolainen.
Hän jatkaa kaupan jälkeen julkaisuiden päätoimittajana.
– Fokus Median osana perinteikäs Juoksija-lehti, kestävyyslajit yhdistävä Juoksija.fi sekä Hiihto-, Suunnistaja- ja Polkujuoksija-lehti toimivat jatkossakin harrastajien tiedon lähteinä sekä innostajina.
Laadukasta liikunta- ja urheilujournalismia tarjoavat mediat ovat luonteva lisä erikoisaikakauslehtiin keskittyvän Fokus Median tuotevalikoimaan. Yhtiön toimitusjohtaja Mikko Saastamoinen pitää lukijoiden monipuolista palvelua tärkeänä.
– Haluamme tarjota lukijoille inspiroivia ja asiantuntevia näkökulmia heidän harrastuksiinsa sekä syventää sitoutumista eri kanavien kautta, Saastamoinen kertoo.
– Tilausmääriään tasaisesti kasvattava Juoksija.fi on hyvä esimerkki siitä, mihin suuntaan haluamme jatkossa kehittää muitakin verkkopalvelujamme.
Fokus Median erikoisaikakauslehtiin kuuluvat Antiikki & Design, Auto Bild Suomi, GTi-Magazine, Hifimaailma, Koti ja keittiö, Pelit sekä V8-Magazine. Fokus Median pääomistaja on Terramedia Oy.
Juoksijan mediat tukevat Fokus Median strategiaa tarjota tarkan kohderyhmän tavoittavia, monikanavaisia mediaratkaisuja mainostaja-asiakkailleen.
– Meillä on vahva ammattitaito tehdä kannattavaa liiketoimintaa tarjoamalla toimivia mainosympäristöjä lukijoita kiinnostavien sisältöjen ympärille. Korkealuokkaisten, painettuja ja digitaalisia toteutuksia yhdistävien mediatuotteiden ja niihin liittyvien mainosratkaisujen avulla pystymme palvelemaan myös mainostaja-asiakkaitamme entistä paremmin, Saastamoinen sanoo.
– Kun Juoksijan mediat yhdistyvät Fokus Median nykyisiin yleisöihin ja monikanavaisiin mediaratkaisuihin, mainostaja tavoittaa avullamme käytännössä kaikki Suomen kestävyyskuntoilijat aloittelijoista kisaajiin, Saastamoinen lupaa.