Helleharjoittelu kehittää kuntoa – kuumaa ja kylmää sopivasti

helleharjoittelu

Kuumassa harjoittelu kehittää kuntoa, mutta naiset tarvitsevat miehiä enemmän aikaa sopeutuakseen helteeseen. He myös reagoivat kylmään miehiä herkemmin, mutta kylmäaltistus erityisesti hellelenkin jälkeen on hyödyksi kaikille.

Kesän helteet kannattaa hyödyntää harjoittelussa. Tutkimukset kertovat lämpöharjoittelun tuovan koko joukon fysiologisia kuntoa nostavia tekijöitä. Toisaalta myös viileä järvivesi tehostaa harjoittelua.

Helleharjoittelun hyödyt näkyvät etenkin lämpimän sään suorituksissa, mutta osa lämmön tuomista hyödyistä saattaa olla jopa vuoristoharjoittelun tuomien muutosten kaltaisia. Suorituskyky paranee myös viileämmissä lämpötiloissa.

Nykyään puhutaan ns. cross-over -stressikäsitteestä, mikä tarkoittaa sitä, että harjoittelu erilaisissa ympäristöfysiologisesti haastavissa olosuhteissa, kuten kuumassa, kosteassa, kylmässä ja vuoristossa, tuottaa elimistöön erilaisia sopeutumia, jotka parantavat kehon toimintaa lähes olosuhteissa kuin olosuhteissa.

Sopeutuminen helteeseen voi viedä yli viikon

Tilaa Juoksija.fi digi 

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Katso tarjous Olen jo tilaaja

Vastaa