Pyöräilyn monilahjakkuus Antti-Jussi Juntunen 

Antti-Jussi Juntunen ja Toms Skujiņš FNLD GRVL kilpailussa. Kuva Ville Kaskivirta.
Lukulistalle
ClosePlease login

24-vuotiaan korsolaisen Antti-Jussi Juntusen palkintokaappiin on kertynyt täytettä jo aiempina vuosina, mutta tänä vuonna hän on voittanut Suomessa lähes kaikki kilpailut joihin hän on osallistunut.

Menestyksen taustaa Juntunen kuvasi tasaisen kovalla suorituskyvyllä, joka on pysynyt korkealla läpi kauden. Ulkomaan kilpailuohjelmassa sattui vielä olemaan sopivia rakoja, joten hän pääsi paikalle normaalia kautta useampiin kilpailuihin.  

Alkukaudesta ei vielä ollut tavoitteena kerätä mahdollisimman montaa Suomen mestaruutta, mutta tilanteiden niin salliessa tuli osallistuttua mahdollisimman moneen SM-kilpailuun. Itse hän vaikutti jopa hieman pettyneeltä, kun SM XCO:ssa pyörässä oli ongelmia ketjujen kanssa kilpailun loppupuolella ja voittokamppailusta oli tyydyttävä neljänteen sijaan. Kauden viides Suomen mestaruus jäi haaveeksi. 

Hiekkatiemenestystä FNLD GRVL:issä ja Gravelin SM-kilpailuissa 

Jo aiempina vuosina myös maastossa ja cyclocrossissa kilpaillut Juntunen koki hiekkatiekilpailuista uutta paloa ja menestyikin loistavasti Lahdessa järjestetyssä FNLD GRVL kilpailussa. Hän ajoi vahvan ajon jälkeen toiseksi latvialaisen Lidl-Trek ammattitallissa ajavan Toms Skujiņšin jälkeen.

Jyväskylässä ajetussa SM gravelissa ei enää haastajaa löytynyt, vaan tuloksena oli ylivoimainen soolovoitto. Näin heräsi ajatus siirtyä maantien puolelta ajamaan ensisijaisesti gravelia. Maantien puolella Juntunen oli kokeillut päästä urallaan eteenpäin jo useamman vuoden ja nyt tuli tilaisuus siirtää pääpainoa kohti uusia haasteita. 

Juntunen ajoi toista vuotta hollantilaisessa Abloc Continental joukkueessa, mutta sopimus purettiin elokuun lopussa kesken kauden. Tähän ei liittynyt suurempaa draamaa. Juntusella oli joukkueen kanssa pientä erimielisyyttä loppukauden kilpailuohjelmasta, kun hän halusin itse ajaa enemmän gravel-kilpailuja. Joukkue olisi taas halunnut hänen ajavan enemmän maantiekilpailuja, joten he päätyivät hyvissä väleissä purkamaan sopimuksen. 

Näin loppukauden päätavoitteeksi tuli gravelin EM- ja MM-kilpailut. Juntunen kertoo pitäneensä harjoitusohjelman silti hyvin samanlaisena kuin aiemminkin. Jo ennen siirtymistä hiekkateille hän on treenannut monipuolisesti eri pyörillä ja monenlaisissa maastoissa ja alustoilla. Ainoa muutos syksyyn on ollut treenimäärien ja tehojen selkeä keventäminen. Kisakunto on ollut jo aivan huipussaan, joten viikolla kilpailujen tai kovien treenien välissä on pitänyt vain lepäillä ja säästellä tehoja taas seuraavaan kovaan suoritukseen. 

Arvokisat Leuvenissa ja Venetossa 

Nyt sunnuntaina on vuorossa gravelin EM-kilpailut Belgian Leuvenissa. Samassa lähdössä ajetaan myös Belgian mestaruuskilpailut. Ennakkotietoja kilpailusta on ollut yllättävän vähän ja Juntunen kommentoi starttaavansa kilpailuun ilman suurempia ennakko-odotuksia. Kilpailu Euroopan kärjen kanssa tulee varmasti olemaan kovaa. 

Viikkoa myöhemmin on luvassa gravelin MM-Kilpailut Italian Venetossa. Paikka on sama, jossa kilpailut järjestettiin myös viime vuonna, mutta reittiä on muutettu mäkisemmäksi ja haastavammaksi. Tämän Juntunen näkee positiivisena asiana. Tämä muutos aiheuttaa enemmän luontaista hajontaa pääjoukkoon ja vähentää joukkuetaktikoinnin mahdollisuuksia. Myös koko maailman kärkeä vastaan Juntunen lähtee kilpailemaan avoimin mielin. 

Vapaampi ohjelma ensi kaudeksi 

Ensi vuonna Juntunen kertoo keskittyvänsä enimmäkseen suuriin yksittäisiin gravel-tapahtumiin. Erityisesti häntä kiinnostavat pidemmät kilpailut , joissa ajetaan ”self supported” eli itse itseään huoltaen. UCI:n järjestämissä kilpailuissa on ulkopuolista huoltoa paikalla, mutta Juntunen pitää autenttisempana ajaa juomarepun kanssa itse, omat varakumit ja muut huoltotyökalut mukanaan.

Myös harjoitusohjelma saattaa kokea pientä muutosta aiempiin vuosiin verrattuna, kun gravelissa ajetaan vain yhden päivän kilpailuja, eikä etappiajoja. Yksittäiset kilpailut sitten taas ovat pidempiä ja rankempia, kuin maantien puolella. Näin harjoittelun kokonaiskuormaa tulee mahdollisesti hieman pienennettyä, mutta tehtyä yksittäisiä kovempia ja pidempiä harjoituksia. 

Juntunen ei myöskään täysin sulje ovea maantien puolelle. Hän sanoo olevansa kiinnostunut lähtemään maajoukkueen mukana joihinkin kilpailureissuihin tai loppukaudesta jonkun seurajoukkueen mukana Aasiaan ajamaan maantiekilpailuita. 

Lue myös:

FNLD GRVL: Suomalaista soraa maailman meiningillä

Teksti Hiski Kanerva

Vastaa