Nordic Gravel Series – Suomen sorateistä vientituote

Nordic Gravel Series

Nordic Gravel Series laajentui heti alkuunsa Suomesta Ruotsiin ja Norjaan. Kokeilin sarjan ajon Lahdessa sekä kirjoitin vinkit -tapahtuman aloittelijalle ja tuunasin cyclocross-pyörästä gravel-ajokin.

Nordic Gravel Series on panostanut heti alkuvaiheessa rohkeasti kansainvälisyyteen. Kuluvan vuoden kalenteriin kuului tapahtumia Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa.

Koronatilanteen johdosta Ruotsin tapahtumat ja myös Norjan ensimmäinen ajo jouduttiin perumaan, mutta jutun kirjoitushetkellä Norjan toinen tapahtuma oli toteutumassa syyskuun alussa.

Nordic Gravel Seriesin puuhamies Sami Lampinen toteaa, että erityisesti Ruotsin tapahtumien ennakkokysyntä oli merkittävästi Suomea suurempaa. Se kertoo omalta osaltaan täkäläisestä verrattain nuoresta pyöräilykulttuurista.

Toisaalta Suomi on nähty kiinnostavana kansainvälisenä pyöräilykohteena – onpa maatamme kut – suttu jopa gravel-pyöräilyn paratiisiksi. Ikävä kyllä korona on rajoittanut ulkomaisten vieraiden pääsyä sorateillemme, eikä gravel-turismin kasvusta ole vielä kunnon näyttöjä.

Ei ajanottoa

Nordic Gravel Seriesin tapahtumat eroavat perinteisistä pyöräilykilpailuista oleellisesti. Ajanotto nimittäin puuttuu, eivätkä tapahtumat ole kilpailuja.

Monista muista tapahtumista poiketen reitti on merkitty hyvin kevyesti. Osallistujan pitää ladata gps-mittariinsa järjestäjien toimittama jälki, jotta reitillä pysyminen varmistuu. Moni saattaa miettiä varsin perustellusti, mitä vastinetta osallistumis maksulle saa, jos loppuaikaa ei ole saatavilla järjestäjien toimesta ja lisäksi suunnistamiseen saa kiinnittää erityishuomiota.

Loppuajan tai kokonaan lippusiimoitetun reitin sijaan NGS:n tavoitteena on vaalia gravel-pyöräilyn kulttuuriin kuuluvaa rentoa seikkailufiilistä, elämyksellisyyttä ja tarjota osallistujille harvemmin ajettuja reittejä hyvien huoltopisteiden ja laadukkaan ruokatarjoilun siivittämänä.

Konsepti luonnollisesti houkuttelee mukaan omaksi ilokseen pyöräileviä ja elämyksiä hakevia pyöräilijöitä, mutta onpa tapahtumissa nähty kan -sallisen tason kisakuskien lisäksi jopa Tour de Franceen osallistuneita pyöräilijöitä.

Osassa tapahtumista on Strava-palveluun tehtyjä segmenttejä, jotka on merkitty reitille kylteillä. Kilpailunälkäisimmät voivat ajon jälkeen vertailla omia vauhtejaan muihin osallistujiin kyseisillä pätkillä.

Kuva Ville Vappula

 

Nordic Gravel Seriesin tulevaisuus

Haastatteluhetkellä Nordic Gravel Sersiesin Lampinen oli tutustumassa maastoautollaan Viron gravel-pyöräilyn mahdollisuuksiin kirjaimellisesti tien ulkopuolella. Kysyin kilpailullisen tarjonnan lisäämisestä sarjaan sekä halusin kuulla Lampisen mietteet ulkomailla suosituista pitkän matkan gravel-tapahtumista, kuten vaikkapa Yhdysvalloissa ajettavasta Dirty Kanzasta.

Samin mukaan pääpaino NGS:n tarjonnassa tulee olemaan jatkossakin rennon fiiliksen ja lajikulttuurin mukaisissa tapahtumissa, joissa osallistujalle tarjoillaan vähemmän ajettuja, tarkoin suunniteltuja reittejä. Hyvän fiiliksen takaamiseksi tapahtuma-alueen miljöö valitaan huolella, tuodaan mukaan ravintoloiden tarjoiluja ja pyritään muutenkin takaamaan premiumiksi miellettävä asiakaskokemus.

Tavoitteena on siis pitää osallistujalla hymy kasvoilla koko tapahtuman ajan. Kokemukseni mukaan ainakin Lahden syksyn 2020 tapahtumassa tässä onnistuttiin hienosti.

Korona-aikanakin verkostoitumista ulkomaan tapahtumien kanssa on tehty mahdollisuuksien mukaan jatkuvasti. Toiveissa on aidosti pohjoismainen tapahtumasarja, jossa osallistujat pääsevät nauttimaan kunkin maan ja alueen parhaista reiteistä.

Kilpailuhenkisempiä kuskejakin on ajateltu. Mahdolliset lähdöt ajanoton kera tarjoaisivat Suomen kilpailukalenteriin oivan lisän, joka voisi houkutella osallistujia sekä maaston että maantien puolelta.

Kansainvälisyyttä ajatellen Suomen hieno sora- ja hiekkatieverkosto, pienet liikennemäärät sekä tietenkin yötön yö tarjoaisivat puitteet suuriakin kansainvälisiä tapahtumia varten. Odotan mielenkiinnolla, josko tästä syntyisi Suomen pyöräilylle ja matkailulle valttikortti.

Nordic Gravel Series
Kuva Ville Vappula

 

Päivän kruunasi rento ja tosi mukava yleisfiilis.

Falling Leaves Lahti -tapahtuman järjestelyt oli hoidettu silloinen koronatilanne huomioiden fiksun väljästi, ja startin jälkeen osallistujat hajaantuivat varsin nopeasti erilaisiin vauhtiryhmiin.

Gravel-pyöräilyn kilpailu-urani on varsin lyhyt – osallistuin 2018 Fiskarsin gravel-kisaan, jossa sijoituin toiseksi loppukirissä. Tykkäsin reitistä ja fiiliksestä, mutta en varsinaisesti jäänyt kaipaamaan kisa-aspektia, vaikka tuolloin kisasinkin todella aktiivisesti.

Viime vuoden NGS-sarja päättyi syyskuussa Lahden tapahtumaan. Hyväksi kehutun reitin houkuttelemana laitoin osallistumisen sisään ja haistelin tapahtumafiiliksiä täydellä 145 kilometrin matkalla.

Lähdimme koitokseen kaverini kanssa rennon kovaa. Iloksemme reitti oli merkitty varsin hyvin, joten emme juurikaan tarvinneet mittaria suunnistamiseen vaan saimme keskittyä reitillä pääasiassa pyöräilyyn ja maisemista nautiskeluun.

Huoltoon makkaralle

Nordic Gravel Series
Kuva Mikko Nikkinen

Aktiivisena kisakuskina kaikenlaisten tapahtumien huoltopisteet tarjoiluineen jäivät minulle aiemmin täysin tuntemattomiksi, sillä huoltoon pysähtyminen huononsi loppuaikaa.

Lahdessa odottelin erityisen paljon ensimmäisellä huoltopisteellä tarjolla olleita tuoremakkaroita grillausmahdollisuuden kera. Meininki olikin odotetun rento ja vaihdoin makkaranpaiston lomassa kuulumisia tuttujen kanssa.

Makkara oli erinomaista, fiilis hieno ja mietinpä kerran jos toisenkin, että kyllä tämä housunpuntista vauhdissa nautitun geelin voittaa. Laitoin toisenkin makkaran paistumaan, mutta ajokaverin tehdessä lähtöä nappasin herkun mukaani.

Sinappi tahrasi ajohanskoja, kun mutustelin makkaraa mutaisessa ylämäessä ykkösvaihteella liukastellessa. Mäen jälkeen hanskoja nuoleskellessani huomasin ajattelevani, että tämähän on tosi siistiä hommaa.

Reitti tarjoili huoltopisteiden välillä mukavan vaihtelevaa ajettavaa, hienoja maisemia ja sekalaisia juttukavereita sopivissa määrin. Osalla oli takki hieman tyhjänä ja huoltopisteiden sipsit maistuivat, kun taas osan kanssa juteltiin hyvinkin syvällisiä ajon lomassa.

Maaliin saavuttua tarjolla oli perinteisen laihan lihasopan sijasta hyvä ruoFalling Leaves Lahti 2020 Valkeni täydellinen syyspäivä – aurinko paistoi, oli lämmintä ja tyyntä. Falling Leaves Lahti -nimelle tuntui löytyvän konkreettisesti katetta. ka, mitä osasin arvostaa pitkän päivän jälkeen kavereiden kanssa ilta-auringossa.

Kokonaisuutena Falling Leaves Lahti oli mielestäni erinomainen pyöräilytapahtuma. Reitti oli hienosti suunniteltu kattaus Lahden alueen gravelia, huoltopisteet erinomaiset tapahtuman luonteeseen nähden sekä ruokailu ja muut oheisjärjestelyt erittäin hyvin toteutettuja.

Sosiaalinen aspekti oli myös aivan erilainen kuin perinteisissä pyöräilykilpailuissa – seikka, josta pidin todella paljon. Voinkin suositella tapahtumaa kaikille lämpimästi, myös pinttyneille kisakuskeille herätyksenä pyöräilyn monimuotoisuudesta erityisesti fiiliksen kannalta tarkasteltuna.

Falling Leaves – Lahti Nordic Gravel Series

Nordic Gravel Series
Kuva Ville Vappula

25.9.2021

Urheilukeskus, Lahti

  • 50, 86, 146 km
  • 75–90 €, Pyöräily+Triathlonin lukijoille 10 prosentin alennus koodilla TRIATHLON 21.9. saakka

Osallistumismaksu sisältää

  • Osallistumisoikeus, huoltopisteiden tarjonta, ajon jälkeinen ruokailu juomineen, hieronta, peseytyminen, pyörätestausmahdollisuuksia, osallistumisen siirto koronan varalta

Huoltopisteiden tarjonta

  • Chimpanzeeurheiluravinteet, Feri’s Sausages -makkarat pisimmillä matkoilla

 

Lue myös Tuunaa cyclocrossari gravel-pyöräksi

Teksti Antti Kuitto Artikkelikuva Miemo Penttinen

Pyöräily+Triathlon 3/2021

Vastaa