Kansainvälisissä viesteissä todella pienet marginaalit

Topi Syrjäläinen, Miika Kirmula ja Olli Ojanaho pääsivät tuulettamaan viestihopeaa. Kuva Erik Borg.
Lukulistalle
ClosePlease login

Suomen miehet ovat päässeet kansainvälisissä viesteissä viimeisen viiden vuoden aikana palkintokorokkeelle kaksi kertaa. Huhtikuussa Norjan Östfoldissa Topi Syrjäläinen teki varman avauksen, Olli Ojanaho pysyi kärkiryhmässä ja Miika Kirmula toi kirillään kakkossijan Suomeen.

Kun kysytään päävalmentaja Thierry Gueorgioulta Suomen miesten maailmancup-viestin kakkossijan tuoneen suorituksen taustoja, hän toteaa:

Norjan viesti oli äärimmäisen tiukka kisa suhteellisen helpoilla radoilla. Tällaisessa kisassa on vaikea analysoida, mikä tuo ratkaisevan onnistumisen, sillä käytännössä melkein samanlaisella suorituksella voi olla viestin voittaja tai sijalla viisi.

Miesten kansainväliset viestit ovat olleet jo monta vuotta erittäin tasaisia ja tiukkoja: Vuonna 2018 Latvian MM-kisojen viestissä Suomen viesti joukkue oli ”vasta” seitsemäs. Kultamitalit pujotettiin norjalaismiesten kaulaan vain 44 sekuntia paremmalla ajalla. Pari vuotta myöhemmin Idren tuntureilla Suomi tuli maaliin viidentenä 39 sekuntia voittajajoukkue Ruotsista.

Vuodesta 2018 lähtien kansainvälisessä kalenterissa on ollut kaikkiaan yhdeksän maastoviestiä. Niissä Suomen miehet ovat nousseet kahdesti kolmen joukkoon. Ensimmäinen kerta oli vuoden 2019 MM-viesti Norjassa ja toinen tämän vuoden huhtikuun lopun maailmancup-viesti samassa maassa.

Hyvä aloitusosuus tärkeä

Viesteissä kolmen miehen kokonaisaika on reilut puolitoista tuntia. Viime vuoden kahdessa viestissä Suomi jäi virallisissa tuloksissa sijoille 4 ja 8. Kun mukaan lasketaan kaikkien maiden kakkos- ja kolmosjoukkueet, olivat Suomen sijoitukset 6 ja 13.

– Viime vuoteen verrattuna onnistuimme tällä kertaa hyvin aloitusosuudella. Kansainvälisissä kisoissa  lyhyillä osuuksilla ja suhteellisen helpoilla radoilla takamatkaa on melkein mahdoton kuroa kiinni, Gueorgiou muistuttaa.

Viron EM-kisoissa Suomi jäi avausosuudella lähes kaksi minuuttia kärkeen, eikä mitalisteja enää ajettu kiinni. Sveitsin maailmancupissa toiselle osuudelle lähdettiin vajaa viisi minuuttia kärjen perässä.

Östfoldissa Topi Syrjäläinen teki varman avauksen. Ensimmäisillä kilometreillä ero käväisi reilussa puolessa minuutissa, mutta vaihdossa se oli kurottu seitsemään sekuntiin.

– Alussa minulla oli ilmeisesti pidempi hajonta ja kärkijoukkueita näki välillä edellä. Siinä ei tarvinnut tehdä mitään hätiköityä, kun kuitenkin mentiin koko ajan pitkässä letkassa, Syrjäläinen kertoi.

Ja pitkä hajonta kannattaa aina saada avausosuudella, sillä tuolloin eron kuromiseen on eniten aikaa ja edellä myös paljon selkiä. Olli Ojanahon toinen osuus sujui yhtä loistavasti kuin Syrjäläisen avaus. Hän siirtyi osuuden alussa piikkipaikalle ja eteni käytännössä koko osuuden ajan kärkiryhmässä. Tässä vaiheessa viestin voittajakandidaateiksi oli seuloutunut kuusi joukkuetta, jotka lähtivät ankkuriosuudelle 12 sekunnin sisällä.

Vaikka isoja eroja ei viesteissä oteta kiinni, voi edellä näkyvää selkää kuroa kiinni. Ainakin silloin, jos fysiikkaa riittää. Östfoldissa Suomen miesten fyysinen suorittaminen oli sillä tasolla, että kilpakumppaneita pystyttiin hyödyntämään.

Ojanaho jäi osuudellaan parikin kertaa muista hieman jälkeen joko hajonnan tai huonomman mikroreitin valinnan takia. Hetken päästä sinivalkoiset värit olivat jälleen kärkiletkassa. Ankkuriosuudella Miika Kirmula kaarsi pidemmän kaavan kautta omalle hajonnalleen nelosrastilla, mutta kelasi vielä edellä menevät joukkueet kiinni Ruotsin Gustav Bergmania lukuun ottamatta.

Kirikyky ratkaisee

Sähäköissä viesteissä lopulliset sijoitukset ratkaistaan ankkureiden mikro- ja makroreitinvalintojen sekä päivän vireen ja kirikyvyn yhdistelmällä. Vuoden 2019 MM-viestissä ankkuri Miika Kirmula ratkaisi hopean jättämällä Norjan ja Tsekin paremmalla reitinvalinnalla viimeistä edelliselle rastille. Ranska otti saman reitinvalinnan, mutta jäi Suomen taakse hitaammalla askeleella.

Östfoldissa loppukiri otettiin kolmen kisapäivän päätteeksi ensin norjalaisessa metsässä ylämäkeen ja lopulta moottoriradalla tasaisella asfaltilla.

– Lopussa näin Sveitsin Matthias Kyburzin pariin kertaan. Siinä tuli vähän kiire, kun näki että hän tulee takaa ihan helvetinmoista kyytiä, Kirmula kertasi ankkuriosuudella.

Sveitsiläistä kannattaa kunnioittaa. Viimeiseltä rastilta hän sai kaksikkoa kiinni, mutta ei tarpeeksi. Maaliviivalla kolmikko oli lähes rinta rinnan, mutta suomalainen ylitti maaliviivan parikymmentä senttiä Norjan edellä.

Suunnistuksessa sijat ratkaistaan usein hieman ennen viimeistä rastia maaston puolella, mutta tällä kertaa piti painaa viivalle asti. Paljon viestin luonnetta kuvaava seikka on, että kirissä viimeiseksi jätetty Kyburz jäi Suomesta ja Norjasta nelosrastilla parikymmentä sekuntia. Selät ovat vilisseet jatkuvasti etumaastossa, mutta eroa ei ole saatu kiinni, vaikka aikaa on ollut parikymmentä minuuttia. Miesten väliset erot ovat todella pienet.

Vuoden 2023 MM-viestin mitalit ratkaistaan Sveitsissä. Gueorgioun mukaan maastotyyppi suosii sveitsiläisiä, mutta heidänkin tulee valmistautua kilpailuun erittäin hyvin ottaakseen mitalin.

– Meidän miehemme tuntevat itsensä vahvemmaksi Norjan maastoissa kuin esimerkiksi Alpeilla. Alppimaastot ovat todella haastavia sekä teknisesti että fyysisesti. Paras tapa valmistautua on kisata tällaisessa maastotyypissä ja onneksi meillä on niitä mahdollisuuksia vielä paljon, päävalmentaja kertoi Norjan maailmancupin jälkeen.

Kun Thierryltä kysyy, onko mahdollista, että Suomen miehet juhlivat viestimitalia Flims Laaxissa sunnuntaina heinäkuun 16. päivänä, ei vastausta tarvitse kauan odottaa.

– Tottakai!

Lue lisää:

Norjan maailmancup löi alkutahdit kansainväliselle suunnistuskaudelle

TEKSTI Juho-Veikko Hytönen

Suunnistaja 3/2023

Vastaa