5 vinkkiä juoksumotivaation parantamiseen

juoksun aloittaminen juoksumotivaatio
Lukulistalle

Lenkillä pitäisi käydä, mutta into ei aina tahdo riittää. Mistä saisin lisää motivaatiota?

1. Ota itsellesi kilpailutavoite

Kuukauden päässä odottava startti kannustaa lenkille. Kilpailun lisäksi tavoite voisi olla vaikkapa 15 lenkkiä ja 5 kuntosalia seuraavan kuukauden aikana.

2. Pidä harjoituspäiväkirjaa

Lenkkien kirjaaminen ylös muistiin palkitsee. Tehtyjen harjoitusten muistelu antaa tyytyväisyyttä ja voit oppia ja saada motivaatiota aikaisemmista onnistumisista.

3. Tee lenkkeilypäätös

Yhdessä kaverisi kanssa ja harjoitelkaa yhdessä. Jos toisella motivaatio takkuaa, kaveri voi antaa lisäintoa.

4. Aseta sopivia välitavoitteita.

Kaukana häämöttävä maraton voi tuntua liian kovalta urakalta. Matka sinne on helpompi, jos kuljet reitin kympin tai puolikkaiden kisojen kautta.

5. Ole itsellesi armollinen

Salli pienet notkahdukset ja lepojaksot, itse asiassa ne kuuluvatkin harjoitteluun ja palautumiseen. Rennomman hetken jälkeen sinulla on taas enemmän energiaa treeneihin!

 

Teksti Ari Paunonen Kuva Shutterstock

 

Vastaa