Lumirallissa kotonaan

Lukulistalle
ClosePlease login

Tsekkiläinen Rock Machine suunnitteli sähköavusteisen läskipyörän yhdessä Suomen maahantuojan Huntterin kanssa. Ajoin Avalanchen eli lumivyöryn marraskuun lumisilla poluilla Lapissa. 

Leveärenkainen läskipyörä mahdollistaa ajamisen hangille huolletuilla reiteillä. Fatbiken aluetta ovat myös mutaiset, soiset ja pehmeän hiekan polut. Kaupungeissa läskipyörä sopii parhaiten loskakeleihin ja lumiseen aikaan.

Yli neljä tuumaa leveät renkaat tuovat vierintävastusta, ja siksi avustamaton fatbike nousee harvalle parhaaksi yleiskäyttöiseksi pyöräksi. Sähköavustuksen kera leveiden renkaiden haittapuolet kuitenkin pienenevät, mikä tekee läskipyörästä e-fillareiden kisassa monipuolisemman vaihtoehdon kuin luomuissa.

Testasin Rock Machinen kolmannen sukupolven sähköläskin marraskuun alkupuolella Kiilopään alkutalvessa. Lunta oli liian vähän talvireittien huoltoon mutta juuri sopivasti Avalanchen ajoominaisuuksien koetteluun. Poluilla oli joko ohut tamppautunut tai kymmenen sentin koskematon lumikerros, joten kivet ja isot juuret tuntuivat ajossa.

MOOTTORIN APU tuli selkeästi esiin, kun renkaat litistivät alleen uutta lunta. Ilman avustusta nopeus oli hidas ja nousuissa pieni ajovirhe johti helposti jalkautumiseen. Jo matalimmalla eco-tasolla Shimanon EP 8 auttoi Avalanchen mukavaan polkuvauhtiin.

Parin asteen pakkasella ja pakkautumattomalla lumella kosketus maahan oli läskipyörälle ominaisesti ohut hieman samoin kuin autolla maantiellä loskassa. Pehmeään lumeen piiloutuneet, ajosuuntaan nähden viistot juuret leveä voimakkaasti kuvioitu rengas ylitti silti varsin vakaasti. 

Avalanchella pääsee lumipoluilla kunnon rallifiiliksiin!

Tamppautuneella lumella Avalanche keräsi helposti vauhtia. Sitä tarvittiin ennen kuin raskas pyörä muuttui jähmeästä eloisammaksi eli ajon liikkeisiin mukautuvaksi. Joustokeula toi rentoutta, sillä vauhdikkaassa ajossa pelkästään renkaiden ilmatila ei vaimentaisi kuin pienehköt kivet ja juuret.

Avustustason säätimet ovat näytön kupeessa. Niiden käyttö oli riskipeliä vauhdissa maaston haasteiden äärellä. Jos econ onnistui vaihtamaan seuraavalle trail-tasolle, pyörän meno muuttui oletusasetuksilla liian paljon lumiseen polkuajoon. Lisäwatteja kertyi kerralla ronskisti, ja polkemista piti säädellä tarkoin vetopidon ylläpitämiseksi sekä mutkien selvittämiseksi. Tämä toi ylimääräistä haastetta jyrkkiin nousuihin.

Ripeässä ajossa maastoon sopivalla avustustasolla Avalanche kuitenkin osoittautui hauskaksi, ja sykkeen perusteella kuski sai hyvää peruskestävyystreeniä.

Darfon-merkkinen akku on Shimanon hyväksymä, ja sen huolto hoitaa virtalähteen mahdolliset viat.

AJOASENNOLTAAN AVALANCHE oli pysty, ja epäilin L-kokoista pyörää M-kokoiseksi. Rennoksi tarkoitettu mitoitus ylikorostui, sillä ohjainkannattimen alla oli säätölevyjä ei spacereita aikamoinen tolppa.

Rungon olemus on jämerä ja kestävä. Akun ja moottorin suojat estävät kivien osumia. Jälkimmäisestä muodostuu myös hylly, jolle voi kertyä lunta ja moskaa. Virtakytkin on likaantuvassa paikassa viistoputken alapinnalla. Mallin tultua myyntiin napin toimintaongelmat aiheuttivat takuukorjauksia pieneen osaan pyöristä. Nykyisin osa on erilainen ja maahantuojan mukaan asia ratkennut.

Pullotelineelle löytyy runkokolmiosta yksi paikka ja pienelle varustepakkaukselle kierteet vaakaputkesta läheltä ohjaamoa. Myös takakolmiossa on kiinnityspisteitä.

Veetire Snow Avalanchen kuvio pitää lumella mainiosti.
Avalanche on suunniteltu suomalais-tsekkiläisenä yhteistyönä pohjoisiin oloihin.
Suojuksen päälle jää hylly, jolle kertyy talvella lunta ja kesällä hiekkaa.
Latausportin suojus vaatii hellää käsittelyä pysyäkseen ehjänä.

Virtakytkimen paikka hämmästyttää. Jos maa on ajaessa märkä, napin painallus lenkin lopuksi likaa sormet.

Rock Machine Avalanche E90

  • Alumiinirunko
  • Moottori Shimano EP 8, 250 W, 85 Nm
  • Akku Darfon 504 Wh
  • Keula Rock Shox Bluto 100 mm 
  • Vaihteet Shimano Deore
  • Jarrut Shimano BL-MT402 ja BR-MT420
  • Kiekot Jetset HC-539A
  • Renkaat testipyörässä Veetire Snow Avalanche 26 × 4,8
  • Vakiorenkaat Schwalbe Jumbo Jim 26 × 4,8
  • 4 500 €

 

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

Pyöräily+Triathlon 4/2022

Vastaa