Trek Roscoe 7 pääsi koeajoillemme Helsingin keskuspuistoon. Jäykkäperäinen maasturi tarjosi pitoa ja mainion ajettavuuden, mutta vauhtia nostaessa tuntui kuin nopeusrajoitin olisi päällä.
Trek Roscoe sai 29-tuumaiset renkaat pienintä XS-kokoa lukuun ottamatta, kun edellisissä versioissa oli 27,5-tuumaiset. Vuoden 2022 Roscoe muuttui edeltäjäänsä trail-henkisemmäksi: ajoasento on pidempi, keulakulma loivempi, satulaputken kulma jyrkempi ja keulan jousto kasvoi 120 millimetristä 140 milliin. Lisäksi keskiö on matalammalla.
Malliston huipulle tuli uusi Roscoe 9 -kokoonpano Fox Rhytm -keulalla sekä Shimanon SLX- ja XT-osayhdistelmällä. Edullista mallia etsivän puolestaan kannattaa huomioida, että 1 200 euron Roscoe 6 kootaan edelleen aiempaan runkoon, joten siihen eivät päde tämän jutun koeajohuomiot.
Sateisella testikelillä Helsingin keskuspuiston vielä keskeneräinen maastopyöräreitti vaati pitoa. Kiviä, kallioita, teräviä juuria sekä mutaa riitti vähintään tarpeeksi vaikka monia hankalia paikkoja rakennettiin sujuviksi kesäkaudella 2021.
Sisärenkaaton tubeless-asennus mahdollisti matalahkot rengaspaineet, mikä Roscoen muhkeisiin 2,6-tuumaisiin renkaisiin yhdistettynä toi pitoa ja mukavuutta. Leveämpiä kumeja Trek ei pyörään suosittele. Ilmatilan puolesta nykyisilläkin renkailla voi tosin ajaa penkistä yllättävän isoihin juuriin ja kiviin. Välillä tuntui kuin pyörässä olisi pienen joustomatkan takaiskari.
RAUHALLISESSA VAUHDISSA Roscoe liikkuu herkästi ja ruokkii luottamusta ajoon. Vauhdin kasvaessa rajat tulevat kuitenkin vastaan. Hieman nastarenkaiden tai läskipyörän tavoin Roscoen kiekoista ja rengastuksesta löytyy selkeä rajanopeus, jota kovempaa polkeminen tuntuu selkeän työläältä. Nopeaa ajoa yrittäessä myös pyörän raskas kokonaispaino tuntuu nousuissa.
Helppo ajettavuus johtuu renkaiden lisäksi geometriasta. Ajoasento tuntuu luontevalta, tasapainoiselta ja rennolta, mikä säästää energiaa ja tuo hyvän reagointikyvyn yllätyksiin. Roscoella ajelee kivikoita ja juurakoita sekä neulaspolkuja ilokseen – kunhan tavoitteena eivät ole rallinopeudet.
Pystyhkön satulaputken ja jäykän perän yhdistelmä innosti pyörittämään nousut enimmäkseen jakkaralta. Asiaan vaikutti myös se, että putkelta puskiessa keula vaati aktiivista lukitusasennon käyttöä ainakin testissä käytetyillä säädöillä.
Hissitolppa mahdollistaa vaativissa laskuissa helpon liikkumisen pyörän päällä. Jämerät suojaukset löytyvät ketjun puoleisesta vaakaputkesta sekä viistoputkesta keskiön etupuolelta. Jälkimmäinen saattaa tuntua ylimitoitetulta testireittien kaltaisilla poluilla, mutta tunturikivikoissa panssari tuo pitkäikäisyyttä. Pyörää on saatavilla kuutena kokona.
- Trek Roscoe 7 | Jäykkäperäinen alumiinirunko | Rockshox Recon Silver RL 140 mm | Vaihteet Shimano Deore | Kaksimäntäiset levyjarrut Shimano MT200 | Bontrager Line Comp 30 -vanteet Shimano MT 400 ja MT 510 -navoilla | Bontrager XR4 Team Issue 29 × 2,60 | Tranzx-hissitolppa | M-koko 14,0 kg ilman sisärenkaita valmistajan ilmoittamana | 1 600 €
TEKSTI TOMI SAVOLAINEN ARTIKKELIKUVA TOMI SAVOLAINEN
Pyöräily+Triathlon 2021