Mitä on väsymisensieto?

Lukulistalle

Vaikka maksimikunto olisi kohdillaan ja kirijalka herkkä, voi matkanteko tyssätä kilpailussa yllättäen, mikäli et jaksa ylläpitää perusmatkavauhtia riittävän pitkään. Tällöin väsymisensietoa kannattaa parantaa.

Väsymisensieto ymmärretään tässä artikkelissa kykynä pitää väsymys loitolla nimenomaan peruskuntovauhdilla. Tällöin hankala ”peruskestävyys” -termi tulee helpommin mitattavaan muotoon. Kysymys ”onko minulla riittävä peruskestävyys” saa muodon ”väsynkö riittävän vähän pitkällä peruskuntolenkillä”. 

Valmentajat ja tutkijat korostavat puheissaan väsymisensiedon merkitystä sen eri muodoissa. Tästä huolimatta väsymisensiedon testaamiseen tai kehittämiseen ei ole vakiintuneita tapoja. Testitulokset pyörivät paljolti aika-ajojen, maksimaalisen hapenoton, kynnysarvojen ja taloudellisuuden ympärillä. 

Nämä testit eivät aina riitä. Kahdella pyöräilijällä voi olla sama maksimihapenottokyky ja kynnysarvot, mutta siitä huolimatta toinen jaksaa polkea kolmituntisia lenkkejä ilman suurempia ongelmia toisen ollessa lenkin jälkeen valmista kauraa.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa