27,5-tuumaiset läskipyörät haastavat perinteiset 26-tuumaiset. Testasimme kolme hiilikuiturunkoista fatbikea sekä ison kiekon renkaat. Verrokkina ajoimme leveät kumit 26-kiekoilla.
Sopiiko läskipyörä muuhunkin kuin retkivauhtiin? Tekeekö 27,5-tuumainen kiekkokoko läskipyörästä ripeämmän poluilla? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia samalla kun vertailimme suurmerkkien Canyonin ja Trekin sekä suomalaisen Augmentin hiilikuituisia fatbike-malleja.
Testit ajoimme jälleen Kiilopään–Saariselän monipuolisilla tunturipoluilla ja latupohjilla. Pitkät nousut ja laskut toivat esiin asioita, jotka muutoin olisivat saattaneet jäädä havaitsematta tai arvailun varaan.
Lumettomassa maassa läskipyörät loistivat pitkissä kivisissä nousuissa. Niissä sekä Augment Fat että Trek Farley olivat nopeampia kuin kesän 2019 täysjoustomaastureiden testissä menestynyt kuiturunkoinen ja -kiekkoinen Canyon Neuron. Kaikilla muilla sulilla alustoilla kapearenkainen täpäri olikin vikkelämpi.
Aloittelevalle maastokuskille läskipyörän pito ja renkaiden mukautuvuus maastoon tuovat varmuutta kivisiin laskuihin. Kokemuksen ja vauhtien kasvaessa isojenkaan renkaiden vaimennus ei kuitenkaan riitä, ja hyvin säädetyt täysjousitetut maastopyörät ovat alamäissä selvästi nopeampia.
Vauhdikas polkuajo jousittamattomalla läskipyörällä on fyysistä – olipa alla 27,5-tuumaiset läskipyörät tai perinteiset 26-tuumaiset. Leveät renkaat saa vauhtiin, mutta sen ylläpito vaatii jatkuvaa työtä ja paljon seisaaltaan ajoa. Sitä kysytään vauhdikkaassa röykkyjen ylityksessä, koska satulasta polkien kookkaat juuret ja kivet iskevät läpi sopivan matalia rengaspaineita käytettäessä.
Toisaalta leppoisan vauhdin fatbike-ajelu satulasta on pyöräilyn suorin vastine patikoinnille. Ajaminen tuntuu vaivattomalta ja pitoa riittää. Läskipyörällä jääkin helposti retkeilemään – mikä on pyöräilijän tavoitteista riippuen joko oikein hyvä tai määrätietoisuutta vaativa asia.
27,5-tuumaiset läskipyörät – tuntumat rungoista
Kolmikon rungot ansaitsivat vauhdikkaassa ajossa hyvän tai erinomaisen arvosanan. Rungot välittivät polkijan tehot notkumatta eteenpäin. Trek poimi tärähdykset parhaiten. Augment oli kisamaisin pisimmällä ajoasennolla ja sähäkimmällä ohjauksella. Sen runko oli muita kovempi.
Hiilikuituiset runko-osat mahdollistavat tärinänvaimennuksen ja jämäkkyyden yhdistelmän, jonka optimointi tuo ajomukavuutta ja siten helpottaa jaksamista pitkillä lenkeillä.
Vauhdikas polkuajo jousittamattomalla läskipyörällä on fyysistä.
Runkojen kiinnityspisteet rajoittuvat pullotelineisiin, joita Augmentiin saa kolme, Trekiin kaksi ja Canyon Dudeen vain yhden. Pyöräily+Triathlonin syysnumeron 2020 gravel-testin pyörissä tyypillisiä kiinnityspaikkoja haarukoissa ei läskipyörien kolmikossa ole.
Canyonin ja Trekin hissitolpilla satulan korkeus säätyy kimuranteimpiin laskuihin ja ylämäkilähtöihin. Augmentin kisahenkiseen läskipyörään sopii kiinteä hieman kevyempi tolppa.
Leveä rengas kantaa ja joustaa
Läskipyörän ajettavuudelle renkaan merkitys on keskeinen. Myös vanteen halkaisija ja leveys sekä pyörivän kokonaisuuden massa vaikuttavat.
Talvipyöräilyssä huolletuilla lumiurilla leveys ratkaisee renkaan kantavuuden. Keskitalven pakkaslumella lanatunkin uran pinta on usein hauras, joten tarvitset 4,5-tuumaisen tai leveämmän renkaan todella matalilla paineilla.
Renkaan tulee asettua tasaisesti uran pintaan. Kovaksi pumpattuna renkaan pyöreämuotoinen pinta murtaa lanausjäljen ja on siksi raskas ajaa, vaikka rengas olisi leveä. Ura kovenee tyypillisesti keväällä tai lämpötilan käydessä muutoin nollan kieppeillä. Kovettunut ura kestää korkeamman rengaspaineen tai hieman kapeamman renkaan.
Kesällä ja etelärannikolle tyypillisellä vähäisellä lumella renkaiden ja paineiden valintaan vaikuttaa se, onko pyörässä iskunvaimentimia eli käytännössä etuiskaria. Täysjoustoiset läskipyörät ovat todella harvinaisia, koska suuren ilmatilan rengas vaimentaa maastonmuotoja.
Vaimentamattomassa pyörässä suuren tai melko suuren ilmatilan rengas on paras valinta poluille myös kesällä, koska rengas käsittelee valtaosan epätasaisuuksista. Leveys tuo ilmatilaa, joskin myös vanteen leveys ja renkaan muoto vaikuttavat.
Jos etuiskari ottaa vastaan osan rynkytyksestä, rengas voi olla ilmatilaltaan hieman pienempi tai rengaspaine pikkuisen korkeampi. Iskarit eivät tietenkään vaikuta kantavuuteen, joten herkällä talviuralla ja suolla vain leveä rengas toimii.
Vierivätkö 27,5-tuumaiset läskipyörät paremmin?
Periaatteessa kiekon isompi halkaisija parantaa etenemiskykyä poluilla, koska kuopat ylittyvät jouhevammin. Täsmällisemmin kyse on kuitenkin renkaan ulkohalkaisijasta.
27,5-tuumaiset läskipyörät - isompi rullaa paremmin
Pyörä | Rengas | Halkaisija (cm) |
---|---|---|
Trek Farley | Bontrager Barbegazi 27,5 × 4,5 | 77,5 |
Augment Fat | Maxxis Colossus 27,5 × 4,5 | 76,7 |
Canyon Dude vm. 20 | Schwalbe Jumbo Jim 26 × 4,8 | 75,7 |
Canyon Dude vm. 21 | Maxxis Minion FBF ja FBR 27,5 × 3,8 | 74,3 |
27,5-tuumainen läskipyöräksi kapea kumi jää matalammaksi kuin 26-tuumainen leveä rengas, koska jälkimmäinen on selvästi pulleampi. Esimerkiksi Canyonin uuden Duden 27,5 × 3,8 Maxxis Minion jäi ulkohalkaisijaltaan yli sentin pienemmäksi kuin viime vuoden vastaavaan malliin asennettu 26 × 4,8 Schwalbe Jumbo Jim.
Ajettavuudessa niiden ero korostuu, koska pienemmän ilmatilan Maxxis piti pumpata kovemmaksi. Tämä on merkittävää, koska halkaisijaa ratkaisevampaa on renkaan ilmatilan tuoma mukautuvuus maastoon.
Kivikkoisella ja juurakkoisella polulla isommalle kiekolle asennettu ilmatilaltaan pienempi rengas osoittautui sekä hitaammaksi että epämukavammaksi. Ero on helppo kuvitella: Schwalben iso ilmatila mukautui maastoon paremmin, jolloin pyörä ikään kuin leijui esteiden yli pienemmällä energiakululla.
Leveät renkaat tarjoavat kantavuuden ja hurjan pidon.
Laskussa leveämpi rengas myös mahdollisti kovemmat vauhdit, sillä tärähdykset eivät välittyneet tankoon yhtä pahasti kuin kapeammalla renkaalla.
4,5-tuumaisilla renkailla varustetut Augment ja Trek osoittivat 27,5-kiekkojen vahvuuden, joskin ero verrokkina olleeseen 26 × 4,8-rengastukseen jäi hankalilla poluilla makuasiaksi. Helpoilla poluilla ja latupohjilla leveä verrokkirengas tuntui hieman hitaammalta kuin 27,5 × 4,5 -renkaat.
Pehmeän sivuvallin Bontrager Barbegazi sekä Schwalbe Jumbo Jim voittivat sekä mukavuudessa että rosoisen maaston rullaavuuden tunteessa molemmat jäykän sivuvallin Maxxis-renkaat. Kuvittelimme ennalta kapeamman Maxxis Minionin helpolla alustalla ripeäksi, mutta sen rouhea ja erittäin pitävä kuvio söi energiaa.
Yllättäen 3,8-tuumainen Minion oli ajetuista renkaista painavin lähes puolitoistakiloisena. Vähiten raskaat Bontrager ja Schwalbe säästivät painosta parisataa grammaa per rengas Minioniin verrattuna.
27,5-tuumaiset läskipyörät eivät siis automaattisesti ole ripeämpiä kuin 26-tuumaiset vaan renkaiden leveydet ja muut ominaisuudet sekä maasto vaikuttavat.
Renkaiden painoerot
Rengas | Paino (g) | Asennettuna etukiekolle (g) | Pyörä |
---|---|---|---|
Bontrager Barbegazi 27,5 × 4,5 | 1240 | 3180 | Trek Farley |
Schwalbe Jumbo Jim 26 × 4,8 | 1290 | 2850 | Canyon Dude 2020 |
Maxxis Colossus 27,5 × 4,5 | 1415 | 2685 | Augment Fat |
Maxxis Minion FBF ja FBR 27,5 × 3,8 | 1475 | 3030 | Canyon Dude 2021 |
Litkuta läskipyörä
Kepeämpi pyörivä massa helpottaa läskipyörissäkin kiihdytyksiä ja nousuja. Raskaan kiekon ja renkaan yhdistelmällä ajo jää herkästi retkivauhtiseksi. Läskipyörästä sisärengas kannattaa poistaa tubeless-asennuksella sekä massan, ajettavuuden että rengasrikkojen ehkäisyn takia.
Tämän tason pyörillä osapäivityksillä on hankala saavuttaa vastaavaa kokonaishyötyä. Lisäksi litkutus on etuihin nähden todella edullista vaikka teettäisit työt ammattilaisella.
Painon säästö litkutuksella on yleensä 300–450 grammaa per rengas. Lisäksi vierintävastus pienenee, mikä korostuu pehmeille alustoille tarvittavilla erityisen matalilla paineilla.
Rollingresistance.comin testissä vierintävastuksen ero tubelessin ja sisärenkaan välillä 0,55 ja 0,4 barin paineilla oli 15 ja 20 wattia, joten 200 watin ajotehosta käyttöön tulisi jopa kymmenen prosenttia lisää. Testi tehtiin kolmella 26 × 4 -tuumaisella rengasmallilla, ja ajonopeus oli läskipyörälle turhankin kova 29 km/h.
Augment toimittaa pyörän asiakkaalle kiitettävästi valmiiksi litkutettuna ilman sisärenkaita. Isoille merkeille tämä on vaikeampaa, koska vanha litkutus ei välttämättä pidä ja uuteen asennukseen litkua pitää usein lisätä. Kauppiaat luovuttavat pyörät mieluummin sisärenkailla, jotta asiakaskokemus ei jäisi epämääräiseksi.
Leveimpiä renkaita haluavien kannattaa huomioida tarjonta kiekkoja valitessaan. Ainakin toistaiseksi testissä olleiden rengasmallien leveydet rajoittuvat 27,5-versioina juuri 4,5-tuumaan. Toki tarjonta voi laajentua, mikäli pyörämerkit siirtyvät hiljalleen isompiin kiekkoihin ja myös rengastila kasvaa. Testipyöriin 27,5 × 4,8 tuskin mahtuisi ainakaan takarenkaaksi.
Renkaat voi toki vaihtaa, mutta uudet maksavat yli sata euroa kappale. Ajamalla renkaista ei helposti pääse eroon, sillä läskipyörän kumit ovat pitkäikäisiä eivätkä kulu lumella juuri lainkaan. Kaksille kiekoille ei ole vastaavaa ilmiselvää tarvetta kuin vaikkapa gravelpyörässä, johon sileät renkaat tuovat nopeutta maantiellä ja nastat pitoa talveen.
Kovaankin ajoon
Suomea ajatellen Canyonin tälle vuodelle tekemä rengasvalinta on väärä. 3,8-tuumaiset erittäin pitävät ja heikosti rullaavat renkaat saattaisivat sopia sähköavusteiseen iskareilla varustettuun pyörään, mutta silloinkaan niillä ei voisi ajaa huolettomasti pohjoisen huollettuja lumiuria.
Toisaalta Dude pysyy testin selvästi edullisimpana vaikka siihen vaihtaisi 4,5-tuumaiset renkaat. Barbegazeilla varustettuna Canyon olisi varteenotettava kilpailija Trekille, joka osoittautui kolmikon varmimmaksi valinnaksi. Farley paranisi entisestään kepeämmillä kiekoilla, mutta hintakin nousisi silloin selvästi kalleimmaksi.
Augment osoitti, että pieni merkki voi kilpailla tasaväkisesti isojen kanssa. Kokonaisuus on selvästi mietitty vauhdikkaaseen ajoon valmiiksi. Lyhytselkäisen kuskin kannattaa kuitenkin varmistua, ettei ajoasento ole liian aggressiivinen tai muokkautuu ohjainkannattimen vaihdolla oman tarpeen mukaiseksi.
Ajoimme pyöriä Saariselkä Stages -etappikilpailun poluilla. Kävi selväksi, että läskipyörä jää hyvin säädetystä täysjoustomaasturista polut tuntevan vauhdikkaan harrastajan alla. Arvioimme, että ero jäisi samalla rasituksella 3–5 minuuttiin tunnissa keskinopeuden ollessa tunturipoluilla 16–17 km/h.
Retkivauhtiin ei siis tarvinnut tyytyä, kunhan kuski käskytti pyörää jatkuvan aktiivisesti. Vauhtiajon kokemus ei kuitenkaan ollut samalla tavalla rento kuin täysjoustoisella maastopyörällä.
Testatut 27,5-tuumaiset läskipyörät
Augment Fat 27,5 GX
Canyon Dude CF 8
Trek Farley 9.6
Näin testasimme: 27,5-tuumaiset läskipyörät
Saimme testiin 27,5-tuumaisilla kiekoilla ja hiilikuiturungolla Canyonin, Trekin sekä kotimaisen Augmentin. Verrokkipyöränä ajoimme edellisen vuosimallin vastaavan Canyonin 26-tuumaisena leveillä renkailla.
Testasimme pyörät Kiilopään ja Saariselän poluilla talven kynnyksellä. Ajoimme jälkiä ensilumeen sekä sulia, pakkautuneita ja jäisiä polkuja. Huolletuille talvireiteille emme päässeet, koska lunta ei satanut marraskuun alkupuolella riittävästi.
Kiitämme avusta testin yhteistyökumppaneita Suomen Latu Kiilopäätä sekä tunturikeskuksen Roll Outdoors -vuokraamoa.
Pyöräily+Triathlonista 1/2018 löydät edullisempia pääosin alumiinirunkoisia 26-tuumaisia läskipyöriä, joista moni on yhä myynnissä joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Tilaajamme löytävät lehden historian kaikki numerot diginä lehtiarkistosta.
Lue myös Kumit levenevät myös maantiellä