Selvitimme, millaiset nastarenkaat cyclocross- tai gravelpyörään kannattaa valita. Yllätyimme siitä, miten erilaisia renkaat olivat.
TEKSTI TOMI SAVOLAINEN KUVA ILKKA JÄRVIMÄKI TUOTEKUVAT VALMISTAJAT
Kelissä kuin kelissä ajavan talvipyöräilijän tärkeimpiä valintoja on nastarengas. Vaatimuksissa korostuvat pito ja pistosuojaus. Ajatus kannattaa antaa myös rullaavuudelle, sillä se voi ratkaista ajamisen hauskuuden, jos pidät vauhdikkaasta pyöräilystä.
Pitoon vaikuttaa nastojen määrä, sijoittelu, ulkonema ja muoto, renkaan kuvio sekä kitkapinnan koko.
Varmimman pidon takaa rengas, jossa nastoja on paljon niin renkaan keskellä kuin otepinnan sivuilla. Tällaisista rengasmalleista moni kuitenkin rullaa heikosti etenkin sulalla asvaltilla.
Jos olet muuten sinut lumella ja jäällä ajamisen kanssa, mieti, arvostatko enemmän varmaa pitoa vai rullaavuutta. Jälkimmäistä painottavalle voi sopia profiililtaan pyöreähkö rengas, jossa ei ole keskellä lainkaan nastoja. Tällöin suoraan ajaessa nastat eivät osu tiehen vaan tulevat peliin vasta pyörän kallistuessa käännökseen.
Nastarenkaat cyclocross- tai gravelpyörään – haluatko rullaavuutta vai maksimaalista pitoa?
Pitoa ja kohtuullista rullaavuutta haluavalle sopiva kompromissi on pyöreäprofiilinen rengas keski- ja sivunastoilla. Rauhalliseen menoon ja parhaan pidon kaipuuseen vastaa todennäköisimmin kulmikkaamman profiilin täysnastarengas.
Tarjolla on myös vain keskeltä nastoitettuja renkaita, joilla mutkat vaativat erityistä tarkkaavaisuutta.
Pakkaslumi on pitävä jopa ilman nastoja, eikä se tuki renkaan kuviota. Märkä lumi voi puolestaan tarttua renkaaseen mudan tavoin ja tukkia kuvion täysin. Isokokoinen kuvio ja kapea rengas sopivat sohjoon, sillä ne uppoavat parhaiten kiinteään pintaan saakka. Paksussa sohjossa tai suolan muhjaamassa lumessa taas toimii vain fatbike, joka pysyy pinnalla riittävästi.
Mikäli talviajokkiisi mahtuvat lähes maastopyörämäisen leveät renkaat, voit hakea pitoa myös otepinnan koon ja matalan rengaspaineen kautta. Etenkin sisärenkaattomalla tubeless-asennuksella rengas saattaa muuttua selvästi tunnokkaammaksi kuin sisurilla ja korkeammilla paineilla varustettuna.
Traktorifiilistä ja ajamisen iloa
Ikävä kyllä nastarenkaat cyclocross- ja gravel-pyöriin ovat enimmäkseen painavia. 850–900 gramman kappalepainosta eroavat edukseen oikeastaan vain 45Nrth:n mallit, 475-grammainen Xerxes ja 630-grammainen Gravdal.
Tilanne on outo, koska esimerkiksi Schwalbe on myynyt jo vuosia varsin kevyttä ja arvostettua Ice Spiker Pro -nastarengasta maastopyöriin. Silti kapeampia renkaita vaativiin pyöriin saksalaismerkkikin tarjoaa vain painavia renkaita.
Painoerot tuntuvat erityisesti ylämäissä ja kiihdytyksissä. Rullaavuuteen vaikuttavat eniten nastoitus ja kuviointi.
Niiden tuoman vastuksen lisäksi renkaan paino vaikutti siten, että raskaimmilla rengasmalleilla yli 20 km/h matkanopeuteen pääsy ja sen ylläpito tuntui sulalla asvaltilla työläältä. Vastaavissa oloissa keskinastaton Xerxes tuntui ripeimmältä ja mittari näytti noin 23 km/h. Ajon vaivattomuudessa ääripäiden ero tuntui jopa suuremmalta.
Nastarenkaat cyclocross-pyörään: Pistosuojaa myös kuviosta
Renkaiden raskaus johtuu osittain pistosuojauksesta. Terävä hiekoitussepeli onkin omiaan puhkomaan sisärenkaan. Rei’ät ovat usein pieniä, joten sisärenkaattomassa tubeless-asennuksessa litkut hoitavat ongelman varsin hyvin.
Renkaan puhkeamisen todennäköisyyttä vähentää pistosuojauksen lisäksi korkea kuvio, joka tarjoaa jo yksinään varsin hyvän suojan. Renkaan rakenteessa oleva raskas suojaus saattaa olla jopa liioittelua, mikäli hyväksyt, että rengas saattaa harvakseltaan puhjeta.
Jos kuvioinnissa on ohuita uria, ne saattavat kerätä teräviä kivenmurusia. Tällöin reikä nakertuu hiljalleen sisärenkaaseen saakka. Ongelman havaitsimme vain Marathon Winterin nappuloissa olevissa urissa, jotka toisaalta lisäävät pitoa.
45Nrth Xerxes 120 tpi folding
Keskialueelta nastaton pyöreähköprofiilinen Xerxes oli selvästi kokeilumme rullaavin ja tunnokkain nastarengas. Pyöräbaanoilla sen pito riitti lähes kaikille keleille. Kallistaessa sivunastat tarttuivat jäähän asiallisesti. Hoitamattomille väylille ja poluille rengas ei kuitenkaan sovellu liukkaassa nollakelissä, sillä pito ei riitä livakoihin viistoihin muotoihin. Kapea rengas ei kerännyt herkästi märkääkään lunta. Ohuesta pistosuojauksesta huolimatta rengas puhkesi vain kerran, vaikka sille kertyi satoja testikilometrejä. Xerxes on talvikelit tuntevan pyöräilijän vauhtirengas, jossa nastat pysyvät erinomaisesti paikoillaan. Merkki myy myös hintavampaa 252 nastan Gravdalia, jonka pitoa ja rullaavuutta on kehuttu. Ikävä kyllä emme saaneet sitä testiin.
Testattu koko 700x30C | 475 g | 140 nastaa | 45nrth.com | 119 €
Suomi Tyres Winter W240Kauttaaltaan nastoitettu rengas piti uutena hyvin, mutta vauhdikkaaksi tai tunnokkaaksi rengasta ei voi kehua. Painoa kertyi sekä taittumattomasta rakenteesta että pistosuojauksesta. Testiajojen aikana osa keskinastoista painui hieman, mutta yhtään nastaa ei irronnut. Heijastinnauhat lisäsivät näkyvyyttä pimeässä. Lieksassa valmistettu rengas sopii pitoa ja puhkeamattomuutta arvostavalle talvipyöräilijälle, jolle rauhallinenkin vauhti riittää. Renkaasta on saatavilla keskinastaton versio, mutta yllättäen nastojen vähentäminen ei juuri parantanut rullaavuutta. Testattu koko 700x32C | 930 g | 240 nastaa | suomityres.fi | 79 € |
Schwalbe Marathon Winter
Vahva pistosuojaus näkyy painossa ja sisärenkaalla ajettaessa rengas oli tunnoton. Tunnokkuus parani selvästi, kun kokeilimme rengasta tubelessasennuksella. Kuvio mahdollisti nastojen määrään nähden kohtuullisen rullaavuuden. Nastat pysyivät paikoillaan ja pitoa riitti myös kallistuksiin. Pistosuojaus toimi muuten mainiosti, mutta kilometrien kertyessä kuvioiden pitourat keräsivät sepeliä, mikä aiheutti paikkaustarpeita. Märkä lumi tukki rengasta, eikä kuvio auennut parhaiden tavoin. Heijastinnauhat lisäsivät näkyvyyttä pimeässä. Marathon Winter on kohtuuhintainen ja perusvarma, mutta painava valinta.
Testattu koko 700x35C | 920 g | 240 nastaa | schwalbe.com | 69 €
Julkaistu alunperin Pyöräily+Triathlonissa 5/2017