Canyon Grail CF SL 8.0 – gravel-pyörän sielu löytyi

Canyon Grail CF SL 8.0 gravel-pyörä
Lukulistalle
ClosePlease login

Canyon Grail oli kevään 2019 gravel-testimme selvästi innovatiivisin pyörä. Kahdella tankoputkella varustettu ohjaamo vangitsee katseen ja seuraavaksi ihmetyttää halkaistu satulatolppa. Kyse ei kuitenkaan ole kikkailusta. Testiajomme paljastivat, että Canyon on kehittänyt erinomaisen gravel-pyörän – tai jopa löytänyt gravel-pyörien sielun, kuten testaajamme asian ilmaisi.

Grail kulkee soralla kovaa, kiipeää kuin vuorikauris, ja ajotuntuma on poluilla täysjäykäksi tarkka. Pyörä ei kavahda korkeitakaan watteja. Jos haluat omistaa vain yhden pyörän kaikille alustoille työmatka-ajosta tavoitteelliseen harjoitteluun, Canyon Grail on erinomainen vaihtoehto.

Vakiomitoituksella ajoasento on maantiemaisen pitkä. Varsin tyypillisillä mittasuhteilla varustettu urheilullinen testikuskimme piti asentoa ensin jopa liian venyttävänä, mutta vauhdin ja wattien kasvaessa hän kiitteli geometriaa. Lyhytselkäiselle tai pystympää asentoa haluavalle Canyon vaihtaa ohjaamon kuluitta 30 päivän ajan. Vaihtoehto kannattaa hyödyntää varsinkin, jos putkelta ajaminen vaatii liiallista venymistä eturenkaalle. Yhdellä testaajistamme vetopito heikkeni jyrkässä ylämäessä luultavasti mitoituksen takia, sillä muut kokivat pyörän nousukyvyt testin parhaiksi.

”Pitkä monipuolinen testilenkki sai miettimään, miksen ole ostanut grail-pyörää aiemmin.”

Grailissa osien nivouttaminen eli integrointi on viety selvästi pisimmälle. Tämän näkee varsinkin ohjaamosta, jossa ei ole erillistä ohjainkannatinta. Hiilikuituinen ohjaamo kiinnittyy suoraan vaakaputken jatkoksi, jatkuu saumattomasti ylimääräiseksi poikittaiseksi alatangoksi sekä vasta sieltä sarvien kautta perinteiseksi tangoksi. Muotoilu mahdollistaa normitankoa useamman otepaikan sekä yhdistettynä materiaalivalintaan myös vaimennusta tärinöiltä. Tanko on hieman muita leveämpi, mikä tuo ajoon vakautta haastavilla alustoilla.

Pitkittäissuunnassa halkaistu satulatolppa poistaa tärinöitä, mutta ei juurikaan vaimenna pystysuuntaisia teräviä iskuja. Gravel-pyörälle ominaisimmilla alustoilla tolppa paransi mukavuutta heikentämättä ajotuntumaa. Ensipolkaisuilla ratkaisu tuntui oudolta, mutta kun siihen tottui, tuttu kiinteä putki tuntui vanhanaikaiselta. Halkaistun putken jouston huomaa jo kohtuullisesti satulaa käsillä painaessa.

Canyon osallistui testiimme hieman hintahaarukan ylittävällä mallilla aikataulusyistä. Lisäraha tuntuu hiilikuiturungossa tai osasarjojen valinnassa. Näistä kahdesta runko vaikuttaa kokonaisuuteen enemmän: Grail on ylivoimaisesti testin kevein ja urheilulliseen ajoon paras pyörä. Toki myös Ultegra-vaihteet, -jarrut ja -kahvat toivat oman säväyksensä pyörään.

DT Swiss C 1800 -kiekkopari painaa 1 850 grammaa ja erottuu ajettavuudeltaan selkeästi edukseen. Tällaisille esiasennuskiekoille löytyy varmasti käyttöä! Schwalben keltasivuiset pikkunappulaiset G-One Bite -renkaat tukevat pyörän monipuolisuutta ja tuovat visuaalisen jujun hillityn näyttävään Grailiin.

Testin jälkeen Canyon Grail päivittyi mallivuodeksi 2020. Värien lisäksi joidenkin Grail-versioiden osasarjoihin tuli muutoksia, mutta runko pysyi ennallaan. Valikoimasta löytyy nyt esimerkiksi Shimanon uusia GRX-gravel-osasarjoja. Sähkövaihteista tarjolla on sekä Force eTap AXS että Shimano GRX800 Di2.

Canyon Grail CF SL 8.0 gravel-pyörä Kuva Seppo Anttila

Testaajien kommentit

”Grail näyttää science fiction -lehtien tulevaisuuden pyörältä. Sen kanssa riittää puheenaiheita ja huomiota.”

”Canyon on löytänyt gravel-pyörän sielun ja kuski lenkkikaverin jokaiselle alustalle.”

”Pitkä monipuolinen testilenkki sai miettimään, miksen ole ostanut grail-pyörää aiemmin.”

Canyon Grail CF SL 8.0

+ Ajettavuus

+ Keveys

+ Innovatiivisuus

+ Hinnan ja laadun suhde

– Pitkä ajoasento saattaa vaatia ohjaamon vaihdon

Hinta (vuosimalli 2019) 2 599 € + 50 € toimitus- ja pakkauskulut | Testipyörän koko L | Paino 8,7 kg