Gravel-pyörä ei piittaa päällysteestä

Gravel-pyörä sopii erinomaisesti Suomeen.
Lukulistalle
ClosePlease login

Pyöräily+Triathlon | Gravel-pyörät ovat erityisen tervetulleita Suomeen. Ne tuovat maantiepyörämäisen vauhdikkaan ajokokemuksen asfaltilta myös pinnoittamattomille teille, ulkoilubaanoille ja talveen. Gravelit eli suoraan käännettynä sorateiden pyörät sopivat cyclocrossareita paremmin jokapaikan vauhtipyöriksi.

Gravel-pyörällä hauskuus ei lopu päällysteen päättyessä tai talven alkaessa. Pyörätyypin ydin on kippurasarvisissa maantiepyörämäisen geometrian rungoissa, joissa renkaille on reilusti tilaa.

Erilaisille teille haluavalle paras valinta ainoaksi pyöräksi on juuri gravel. Siihen voi hankkia toiset kiekot, joille asennetut sileät maantierenkaat mahdollistavat vauhdikkaat asfalttikokemukset. Graveliin mahtuvat myös nastarenkaat.

Cyclocross on alun perin kisalaji. Ennen graveleja cyclocross-pyöriä myytiin paljon työmatkoille ja kaikkien alustojen vauhdikkaiksi yleispyöriksi, minkä seurauksena pyörävalmistajat kehittivät kyseiseen käyttöön paremmin soveltuvia pyöriä. Uudenlaiset mallit piti erottaa markkinoinnissa. Keksittiin gravel.

Cyclocrossarin esiasennusrenkaat ovat graveleita voimakkaammin kuvioidut eli tarjoavat paremman pidon polulla – mutta toisaalta rullaavat heikommin. Lisäksi crossarin etuhaarukan jyrkkä ohjauskulma tuo ketteryyttä poluille kun taas gravelin hieman loivempi ohjauskulma antaa vakautta teille.

Ajoasennon pituus vaihtelee molemmissa pyörätyypeissä, joskin yleistäen graveliin sopii hieman matalampi asento. Vauhdikasta ajoa kaipaavalle kestävyyskoneelle varsin pitkä maantiepyörämäinen geometria sopii hyvin.

Gravel-pyörät testissä

Keväällä 2019 testasimme neljä gravelia Pyöräily+Triathloniin ja vuoden viimeiseen lehteen on tulossa unelmien sorapyörä 3T Exploro. Kevään testistä erottui esimerkiksi selkeä vauhti- ja mukavuuspyörä: Canyon Grail CF SL 8.0 ja Trek Checkpoint ALR 5.

Kummatkin vastasivat omiin lupauksiinsa hienosti sekä osoittavat samalla, että positiivinen erottuminen nykykilpailusta vaatii kokonaisuuden onnistunutta suunnittelua sekä kirkasta ajatusta lopputuloksesta. Yksittäiset komponentit voivat houkutella ostajia, mutta vau-elämyksiä tuottava ajettavuus vaatii paljon laajempaa osaamista.

Mainittakoon myös viime talvena ajamamme hiilikuiturunkoinen kevyt Rose Backroad 105. Se tarjoaa vauhdikkaaseen ajoon vaihtoehdon Canyonille.

Riittävästi rengasta

Renkaat vaikuttavat gravelin ajettavuuteen yllättävän paljon. Jokaisen alustan pyörässä renkaan tulisi rullata hyvin, mutta toisaalta pitää soralla ja jopa polulla.

Graveleihin on vakiintumassa noin 40-millimetriä leveä rengas. 35-milliset upposivat testilenkeillämme selvästi muita syvemmälle mutaan. Ajaminen muuttui raskaaksi ja leveämpirenkaiset pyörät karkasivat edelle.

Renkaan leveys tuo myös pitoa sekä ilmatilaa ja siten vaimennusta tärinöiltä. Toisaalta renkaan leventäminen saattaa tuoda lisää vierintävastusta, mikä tuntuu varsinkin asfaltilla.

Pyörää ostaessa kannattaa varmistaa, että siihen mahtuvat vähintään 40-milliset renkaat. Jos ajat paljon pehmeillä alustoilla tai arvostat mukavuutta, leveämpiäkin renkaita kannattaa kokeilla.

Paineet muuttivat osalla renkaista ajettavuutta todella paljon. Lisäksi tänä vuonna testaamiemme gravel-pyörien renkaiden painehaarukat erosivat toisistaan olennaisesti. Schwalbe G-Onessa haarukka oli 3,0–5,0 baria, kun Kenda ja Bontrager sallivat enintään 3,5 baria.

Kyse on myös renkaan ja muun pyörän yhteispelissä. G-One toimi jopa lähes neljän barin paineilla yllättävän monipuolisesti Canyonin vaimennusratkaisuihin yhdistettynä.

Rengaspeliin tuovat oman lisänsä sisärenkaattomat eli tubeless-asennukset, jollainen oli 3T Explorossa. Tubeless mahdollistaa tarvittaessa todella matalat paineet, koska tärähdys vanteelle ei riko sisärengasta. Lisäksi tubelessit on todettu vierintävastukseltaan hyviksi.

Gravelille ominaisimmilla teillä on usein jatkuvia korkeuseroja ja myös mutkat vaativat kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Kepeät laadukkaat kiekot erottuvat siksi edukseen.

Toisinaan pyörämerkit yhdistelevät osia erihintaisista sarjoista. Usein näiden ratkaisujen tarkoituksena on luoda pyörästä todellisuutta laadukkaampi kuva.

Gravelin vauhdin hillintään ainoa oikea vaihtoehto ovat testipyörien tapaan hydrauliset levyjarrut. Ne eivät vaadi jatkuvaa säätöä mekaanisten levyjen tavoin ja toimivat kaikissa keleissä.

Koeajossa jarrutuntumaan voivat vaikuttaa uutukaiset jarrupalat, mikä kannattaa huomioida myös omalla pyöräkauppakierroksella. Toisinaan palojen ote paranee ensimmäisten lenkkien myötä.

Etsi graveliin sopiva runkosarja

Tänä vuonna ajamamme pyörät antoivat gravel-tarjontaan hyvän näkymän. Mukaan mahtui keskenään erilaisia jokapaikan pyöriä, jotka sopivat erinomaisesti moninaisten alustojen ja ajokelien Suomeen.

Kannattaa huomioida, että etenkin moni iso merkki tarjoaa samaa runkosettiä eri osasarjoilla. Tämä helpottaa sekä omaa pyörien testikierrosta kaupoissa että testiemme soveltamista omaan tarpeeseen. Vaikka et löytäisi juuri haluamaasi versiota, saatat päästä kokeilemaan tai löytää tietoja samasta runkosetistä toisella osasarjalla. Tällaisessa soveltamisessa kannattaa kuitenkin olla tarkka, sillä esimerkiksi alumiininen ja hiilikuituinen versio samasta mallista voi erota yllättävän paljon.

Jos lähdet koeajokierrokselle, kannattaa hakea nimenomaan sinulle sopivaa pyörän ydintä.