3T Exploro on kevyt ja nopea, mutta kookkaiden renkaiden ansiosta yllättävän hyvä maastossa. Ajoimme pyörää viime kesänä tunturipoluilla ja sorateillä. Toisinaan mukana kulkivat bikepacking-laukut.
Ensimmäiset Explorot esiteltiin 2016. Pyörä erottuu yhä tarjonnasta, mutta varsinkin tuolloin se oli varsinainen gravel-pyörien outolintu.
Ensimmäisenä katse kiinnittyy järeistä nelikulmaisista profiileista koostuvaan runkoon. Ajokokemus vahvistaa visuaalisen viestin: 3T Exploro on todella jämäkkä. Ilman suuren ilmatilan renkaita tärinä tulisi luultavasti läpi ja uuvuttaisi ajajaa.
Tätä emme kuitenkaan kokeneet WTB:n 42-millisillä Resoluteilla, jotka olivat pyörässä sisärenkaattomalla tubeless-asennuksella. Se onkin Explorolle paras ratkaisu. Kun läpilyönnin aiheuttamaa sisärenkaan snakebite-puhkeamista ei tarvitse pelätä, vaativassa maastossa voi ajaa matalammilla paineilla.
Soratielläkin on kivaa ajaa kovaa, ja siihen 3T Exploro todellakin houkuttelee!
Renkaat koimme testimaastoihin juuri hyvänä kompromissina. Ne rullasivat riittävästi baanoilla ja tarjosivat kitkaa sekä pientä iskuvaimennusta haastavaan maastoon.
Tällaisen pyörän kanssa erilaisille reiteille sopivien rengaspaineiden etsimiseen kannattaa käyttää aikaa. Tielenkille paineet voi pumpata renkaiden sallimaan maksimiin, pelkille poluille voit hakea jopa paineita, joissa läpilyönnit eivät vielä aiheuta riskiä kiekoille.
Runkoon mahtuu 3T:n mukaan peräti 54-milliset renkaat. Kuulostaako luontevalta yhdistelmältä pyörään, jonka rungon yksi myyntiperuste on aerodynamiikka? Hitaassa polkuajossa ilmanvastuksella ei olekaan merkitystä, mutta valmistaja perustelee valintaa vauhdikkailla tiepätkillä ja vastatuulen paremmalla halkaisulla.
3T Exploro sopii suorituskykyä arvostavalle
Kuskin asento on runkoa merkittävämpi asia ilmanvastukselle. Exploro on maantiepyörämäisen pitkä. Tässä piilee pyörää erottava juju. Osa haluaa gravel-pyörälle leppoisamman eli pystymmän ajoasennon, mutta vauhdikkaasta ajosta hurmaantuneelle Exploron geometria voi olla nappivalinta.
Sama koskee rungon jämäkkyttä. Yhdelle se on kehoa ja mieltä kuormittavaa epämukavuutta, toiselle suorituskykyisyyttä.
Poluilla aggressiivinen asento tuo vaatimuksia kuskin mittasuhteille, liikkuvuudelle ja lihaskestävyydelle – tai ainakin osalle niistä. 3T Explorolla paine on helppo pitää molemmilla renkailla sekä nousuissa että laskuissa. Eturengas ei jämähdä herkästi esteisiin, joten tangon ylilentoja ei tarvitse erityisesti varoa.
Kammet osuivat aluksi herkästi kiviin, sillä keskiö on gravel-tyyliin matalammalla kuin cyclocrossareissa. Tangon leveys noudattaa maantie- ja cyclocross-pyöristä tuttua kapeutta. Hieman leveämpi tanko toisi vakautta hankaliin kohtiin, mutta lisäisi ilmanvastusta nopeilla osuuksilla.
3T Exploro kiihtyy hienosti, mistä kiitos jäykälle rungolle sekä kepeiden kiekkojen ja renkaiden yhdistelmälle.
1×11-vaihteista löytyi käytännön ajossa sopivan tuntuisesti pykäliä, joskaan kaikilla nopeuksilla tarjolla ei voi olla kovin hienojakoista rattaiden eroa. Rungosta löytyy paikka etuvaihtajalle, mikäli haluat pitää kadenssin ideaalimpana eikä pieni lisäpaino haittaa.
Sram Force -jarruissa tehon annostelu toimi luontevan tarkasti, mikä on tärkeää etenkin vaativilla reiteillä.
Näyttävä 3T Exploro tuo omistajalleen takuuvarman puheenaiheen pyöräilijäporukoissa. Tällaista pyörää emme voi varauksetta suositella kaikille, mutta Explorolla ajaneet kovakuntoiset kokeneet pyöräilijät pitivät kokemastaan.
3T laajensi loppukesällä 2019 Exploro-mallistoa hieman vähemmän hintavaan suuntaan. Teamin kanssa samalla muotoilulla tehty, mutta 100 grammaa painavampi Pro-runko Sramin Rival-osilla maksaa 3 600 euroa.
Toiseen ääripäähän tuli varsinainen superpyörä Teamia 100 grammaa kevyemmällä LTD-rungolla, joka painaa M-kokoisena vain 990 grammaa. 10 000 euron paketista löytyvät myös hiilikuituiset aerokiekot ja Sram Red AXS eTap -osasarja sähkövaihteilla.
3T Exploro Team | Vaihteet ja jarrut Sram Force1 | Kiekot 3T DiscusPlus C25 PRO | Renkaat WTB Resolute 650 x 42 | 8,4 kg L-koko | 4 500 €
Lue myös Gravel-pyörä ei piittaa päällysteestä ja Canyon Grail CF SL 8.0 – gravel-pyörän sielu löytyi