Hiski Kanerva arvioi maantiepyöräilyn uudet säännöt

maantiepyöräilyn säännöt
Lukulistalle
ClosePlease login

Kansainvälinen pyöräliitto UCI päivitti useita sääntöjä parantaakseen ajajien turvallisuutta kilpailuiden aikana vuodelle 2021. Uudet maantiepyöräilyn säännöt astuivat voimaan huhtikuun alussa.

Ajajien turvallisuuden takaaminen on ehdottomasti UCI:n ja kilpailuiden järjestäjien tärkeimpiä tehtäviä. Siksi uudet säännöt ovat mielestäni enimmäkseen hyviä ja tervetulleita.

Uudistuksista suuri osa liittyy aitojen käyttöön tienvarsilla ja maalialueilla. Aitojen on jatkossa oltava suorassa linjassa toisiinsa nähden, eikä aitojen välissä saa olla aukkoja. Olemme nähneet vuosien mittaan useita vaarallisia kaatumisia loppukireissä huonosti asetettujen aitojen takia. Uusilla säännöillä pyritään välttämään tällaiset tapaukset jatkossa.

Kuvaajien paikkaan maalialueella tehtiin tarkennuksia, jotta ajajat pääsevät kovavauhtisessa kirissä turvallisesti viivalle ja myös pysähtymään.

Säännöstelyä ajoasentoihin

Sääntömuutokset rajasivat myös kuskien ajoasentoja. Etenkin vauhdikkaissa alamäissä yleisesti käytetyt hieman vaarallisen näköiset asennot kiellettiin. Säännöt eivät jatkossa salli satulan etupuolella rungon päällä istumista, eteenpäin nojatessa vartalon painon asettamista ohjainkannattimen ja tangon päälle eikä taaksepäin nojatessa vatsan ja rinnan lepuuttamista satulan päällä.

Asennot ovat pienentäneet ilmanvastusta merkittävästi, mikä on vaikuttanut etenkin alamäissä. Vauhdit ovat kiihtyneet todella koviksi, jopa yli sataan kilometriin tunnissa.

Käsivarsien lepuuttaminen tangon päällä aikaajoasentoa mukaillen kiellettiin maantiepyörällä ajettaessa. Tempoasentoa on käytetty yleisesti tasaisilla reiteillä ja erityisesti pitkissä irtiotoissa. Tämän uuden säännön kohdalla voimme Suomessa sanoa olleemme jopa edelläkävijöitä, koska asento on jostain syystä meillä kielletty jo aiemmin. Tosin tuomarit ovat valvoneet sääntöä erittäin vaihtelevasti.

Ymmärrän laskuasentojen kieltämisen, mutta koen tempoasennon kiellon huonona uudistuksena.

Olen itsekin ajanut todella paljon tempoasennossa paremman aerodynamiikan vuoksi, mutta samalla lonkat ja alaselkä ovat päässeet hieman erilaiseen kulmaan ja saaneet siten vaihtelua. Pitkissä maantiekilpailuissa selkä meinaa helposti jumittua yhteen asentoon. Vaihtelut ovat mielestäni toimineet hyvänä selän venyttelynä kilpailujen aikana.

On mielenkiintoista nähdä, kuinka tarkasti tuomarit tarkkailevat uusia ajoasennon sääntöjä. Tulkinta sallitun ja kielletyn asennon välillä voi olla haastavaa. Uskoisin, että osoittautuu melko vaikeaksi löytää riittävän yhtenäinen linja sääntörikkeisiin ja niistä annettuihin rangaistuksiin.

Roskaaminen

Roskaamisen kieltäminen on täysin ymmärrettävä ja oikea suunta säännöissä. UCI:n uusi sääntö kieltää juomapullojen ja muun roskan heittämisen tielle tai luontoon erillisiä roska-alueita lukuun ottamatta. Näinhän on jo aiemmin toimittu yleisesti triathlonissa.

Sääntömuutos aiheutti kuitenkin heti eripuraa, kun sveitsiläinen Michael Schär hylättiin Flanderin ympäriajossa. Hän heitti tyhjän juomapullon tienvarressa seisoneelle fanille roska-alueen ulkopuolella. Kyseessä ei missään nimessä ollut roskaaminen vaan lajikulttuuriin kuuluva muisto, joita faneille jaetaan.

Sosiaalisessa mediassa monet katsojat ja kanssakilpailijat puolustivat Schärin tekoa kilpailun jälkeen ja kokivat hänen hylkäyksensä olleen suuri vääryys.

Myös naisten Flanderin ympäriajossa koettiin ristiriitaa sääntöön liittyen. Italialainen Letizia Borghesi hylättiin juomapullon heittämisestä roska-alueen ulkopuolella. Toisaalta kilpailun voittanut hollantilainen Annemiek Van Vleuten jäi kiinni samasta rikkeestä, mutta tuomaristo ei hylännyt häntä.

Tapaukset ovat herättäneet keskustelun roskaamissäännön käytännön toimivuudesta ja ajajien välisestä epätasa-arvosta.

Tuomarien tulisi ehdottomasti varmistaa, että samat maantiepyöräilyn säännöt koskevat kaikkia tasapuolisesti. Mielestäni tyhjän juomapullon heittäminen fanille pitäisi olla täysin ok, mutta ymmärrän, kuinka vaikeaa olisi tulkita kilpailutilanteissa ystävällisen eleen ero roskaamisesta. Sääntö aiheuttanee erimielisyyttä vielä pitkään ja voi olla, että UCI päivittää pykäläänsä tulevaisuudessa.

Sitä odotellessa pyöräilijöiden kannattaa toimia säännön hengen mukaisesti: teille ja luontoon ei heitetä roskia kilpailussakaan.

 

TEKSTI HISKI KANERVA  KUVA YOAN VALAT / EPA-EFE / ALL OVER PRESS

Pyöräily+Triathlon 2/2021

Lue myös Maantiepyöräilyn perusteet – tervetuloa uusi elämäntapa!

Vastaa