Insertit suojaavat kiekkoa ja rengasta

Insertit

Jos tubeless on jo tuttu juttu – kuten ehkä myös läpilyöntien rikkomat ulkorenkaat – kannattaa kääntää katse seuraavaan uutuuteen.

Maastokuskeja on siunattu viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana useilla renkaisiin liittyvillä uusilla innovaatioilla. Suuri 29-tuumainen kiekkokoko on ehkä se tunnetuin juttu.

Suurin piirtein samoihin aikoihin Yhdysvalloissa keksittiin sisäkumin korvaaminen tiivistysnesteellä eli renkaiden litkuttaminen. Sittemmin sisäkumit ovat jääneet valtaosalla maastokuskeista historiaan ja sama muutos on käynnissä myös maantie- ja hiekkatiepyöräilijöillä.

Sisärenkaaton tubeless-tekniikka on nykyisellään toimivaa, joskaan asennus ei välttämättä onnistu vieläkään kerralla täysin tiiviiksi. Historiaan jääneitä ovat liian löysien renkaiden takia naamalle purskahtaneet litkut ja kovissa kanttauksissa karanneet ilmat.

Tubelessin ansiosta rengasrikot ovat vähentyneet dramaattisesti superkevyisiin sisärenkaisiin verrattuna. Rengasrikot eivät kuitenkaan ole täysin kadonneet, sillä sisärenkaattomuus mahdollistaa matalat rengaspaineet. Niistä seuraa läpilyöntejä ja rengasvallien toistuvaa taipuilua, jotka rikkovat toisinaan ulkorenkaita.

Insertit sopivat mäkeen ja poluille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa