Treeni-idea: Oikeaan suuntaan pimeässä

Lukulistalle

Syksy lähestyy ja illat pimenevät. Suunnistajille se tarkoittaa aikaa, jolloin otsalamppuja aletaan latailla pitkän valoisien öiden jakson jälkeen.

Vaikka suunnistuksen suurviestit 10Mila ja Jukola ovat jo takana päin, on syksyllä tiedossa pienempiä yö-tapahtumia sekä tietenkin SM-kilpailut. Yösuunnistus opettaa suunnistamaan paremmin myös päivällä, sillä lähialuetta, maastonmuotoja ja kompassia joutuu havainnoimaan päiväsuunnistuksesta poikkeavalla tavalla. Päivällä suunnistettaessa opittuja taitoja voi hyödyntää maastossa, jossa näkyvyys on heikko.

Helppo suunnassakulkuharjoitus on toteutettavissa millä tahansa kartalla. Kokeneimmat voivat tehdä harjoituksen käyräkartalla, josta on poistettu kaikki muu informaatio paitsi maaston muodot. Väliaikalähtönä tapahtuvassa harjoituksessa keskittyminen suunnataan suunnistuksen sujuvuuteen ja varmuuteen. Rastivälin toteuttamisessa keskiössä on kompassin käyttö ja reitinvalinta.

Harjoituksen jälkeen on oleellista tutkia reittipiirrosta ja tehdä gps-analyysiä. Minkälaisia poikkeavia ratkaisuja tuli tehtyä päiväsuunnistukseen verrattuna? Miten kompassin käyttö erosi päiväsuunnistuksesta? Omaa kompassinkäyttöä voi tarkkailla juoksemalla sama testirata useampaan kertaan harjoitusjakson aikana: Tyhjällä maastoalueella tai jopa tyhjällä kartalla kompassinsuunnalla juoksemalla voi arvioida oman ”osumatarkkuuden” kehittymistä.

 

Kuva JUUSO-VALTTERI KIVIMÄKI

Suunnistaja 6/2022

Vastaa