Hyvinvointia kirjoista

hyvinvointi
Lukulistalle

Terveydestä huolehtiminen ja hyvinvointi on entistäkin tärkeämpää nyt koronapandemian aikana. Listasimme hyvinvointiaiheisia kirjoja. 

1] Kivusta kansankielellä

hyvinvointi

LEIKKAUS, PIIKITYS JA LÄÄKITYS – siinäkö vakiohoito esimerkiksi selkäkipuun?

Fysioterapian professori Hannu Luomajoki ja toimittaja Anna Sievinen haluavat Taltuta kipu -kirjallaan lisätä ”tavallisten ihmisten” ymmärrystä siitä, mistä kivuissa on kyse, miten niitä voisi estää ja mitä tehdä, kun ne iskevät. Läheskään aina ei tarvita massiivisia toimenpiteitä, ja usein ennaltaehkäisyyn liittyy liikunta:

”Tuki- ja liikuntaelimistö pysyy nimittäin parhaiten kunnossa, kun harrastaa arkiliikuntaa, välttää liikakiloja ja voi henkisesti hyvin.”

Erityishuomiota kiinnitetään liikaan istumiseen. Toistuva ja pitkä istuminen mm. heikentää ryhtilihaksia, kiristää lonkankoukistajia ja heikentää verenkiertoa.

Kirja on helppolukuinen ja informatiivinen. Jokainen luku päättyy Luomajoen napakoihin teeseihin.

  • Luomajoki, Hannu & Sievinen, Anna: Taltuta kipu. Istuvan ihmisen käsikirja. 268 s. WSOY 2021.

 

Hyvän vireystilan metsästys

suorituskyky

HYVÄSSÄ VIREYSTILASSA kaikki tuntuu onnistuvan: asiat sujuvat ja saavutamme tavoitteemme niin kotona, työelämässä kuin urheilussa. Miten opimme tunnistamaan ja säätelemään vireyttämme?

Psykologi, yritysvalmentaja Hanna Markuksela kannustaa Suorituskyvyn salaisuus -kirjassaan kaikkia lähtemään rohkeasti matkalle kohti ”huippusuorituskykyisen ja rennon elämän flow-tilaa”.

Markuksela käy läpi fyysisen ja henkisen vireystilan rakennusaineet ja esteet. Aiheina ovat mm. uni, hormonit, liikunta, palautuminen, mielen harjoittaminen ja älylaitteet. Painopiste on tietämisen sijaan tekemisessä.

  • Markuksela, Hanna: Suorituskyvyn salaisuus. Vireystilan säätelyn avulla huipputuloksiin. 303 s. Tammi 2021.

 

3] Terveyttä kuiduista ja kasviksista

kasvisruoka

YHDYSVALTALAISEN tohtori Will Bulsiewiczin Kuiduilla kuntoon -kirjan ydin on kuitupitoisessa kasvisruoassa, joka vahvistaa suoliston bakteerikantaa. Hedelmät, vihannekset, täysjyväviljat, pähkinät, siemenet ja pavut edistävät terveyttä ja auttavat voimaan kokonaisvaltaisesti hyvin.

Kirjassa on yli 65 ruokaohjetta ja neljän viikon ruokaohjelmat.

Bulsiewicz, Will: Kuiduilla kuntoon. Suolistoa hellivää kasvisruokaa terveyden ja painonhallinnan tueksi.

  • Suom. Heidi Tihveräinen ja Lauri Sallamo. 390 s. Tammi 2021

 

4] Voimia levosta

hyvinvointi

JOOGAOPETTAJA Kirsi Saivosalmen Levon vallankumous -kirjan harjoitukset eivät vaadi joogakokemusta tai notkeutta. Asennoissa voi viipyä rentoutuneesti pitkään, ja apuna käytetään kehoa tukevia ja pehmentäviä välineitä.

Tavoitteena on saavuttaa syvä mutta tietoinen lepotila, joka tukee voimavarojen elpymistä ja itsetuntemuksen syvenemistä.

  • Saivosalmi, Kirsi: Levon vallankumous. 30 harjoitusta voimien keräämiseen. 144 s. Tammi 2021

 

5] Perusteellisesti vaihdevuosista

vaihdevuodet

VAIHDEVUOSIIN liittyy paljon uskomuksia ja pelkoja, joiden kimppuun funktionaalisen lääketieteen asiantuntija Paula Heinonen käy Hyvinvointia vaihdevuosiin -kirjassaan. Vastauksia saadaan mm. kysymyksiin: Miksi ruokavalio on ratkaisevan tärkeä? Miten stressi vaikuttaa hormonitoimintaan?

Miksi liikunta on tärkeää vaihdevuosi-ikäiselle, mutta liika liikunta haitallista?

  • Heinonen, Paula: Hyvinvointia vaihdevuosiin. Terveyttä ja energiaa oikealla ravinnolla. 311 s. WSOY 2021.

 

Teksti Soila Niklander

Vastaa