Kolmen tason juoksuohjelmat 10 kilometrille

juoksuohjelmat 10 kilometrille

Valmentaja ja ex-huippujuoksija Janne Ukonmaanahon kolmen tason juoksuohjelmat 10 kilometrille: 35, 42 ja 50 minuuttia.

Kympistä on moneksi. Aloittelijalle se on ensimmäinen askel kestävyysurheilun maailmaan. Kokenut maratoonari tai puolikkaan juoksija taas saa 10 kilometrin kilpailuista ja harjoittelusta tehoa suorituskykyyn.

Kuntoilijalle kymppi on oiva tapa aloittaa harjoittelu. Kun tähtää kympille, huomaa usein selviävänsä kunniakkaasti myös puolimaratonilta maaliin. Harjoittelun perusasiat ovat pitkälti samoja kuin pidemmilläkin kestävyysmatkoilla, mutta lajiin liittyy myös omia ominaispiirteitä.

Janne Ukonmaanaho laati kolme ohjelmaa erilaisista lähtökohdista tuleville juoksijoille. Perusvire kaikkien ohjelmien taustalla on sama, mutta niiden tavoitetasot ja harjoitusmäärät eroavat toisistaan. Ohjelmat on laadittu 16 viikon mittaisiksi, ja niiden tavoitetasot ovat 35–38, 42–45 ja 50–55 minuuttia.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa