Liikettä nilkkaan!

Lukulistalle

Koko kehon toiminta vaikuttaa jalkaterän ja nilkan liikkuvuuteen. Hyväryhtisen juoksijan askel rullaa oikein.

Jalkaterä on juoksussa oleellinen osa kehoa. Osuessaan maahan se jarruttaa liikettä, ottaa iskua vastaan ja välittää liikkeen voimaa ylös- ja eteenpäin. Se antaa keholle myös tasapainoa. Silti jalkaterä huomioidaan harjoittelussa liian vähän.

Nilkan ja jalkaterän alueella on 33 luuta ja runsaasti lihaksia, joista suurin osa lähtee säären ja pohkeen alueelta. Nilkan moniulotteinen liikkuvuus on tärkeää jalan toiminnassa, jotta lihakset ja lihaskalvot voivat toimia liikeketjussa optimaalisella tavalla.

Kehon liikkeitä arvioitaessa on huomioitava koko kehon toiminta, ei vain jalkaterä ja nilkka. Lihasten ja lihaskalvojen ketjut yhdistävät kehon eri osat toimivaksi kokonaisuudeksi, ja kaikki kehon osat ovat riippuvaisia toisistaan.

Päkiästä joustavuutta

Päkiän toiminta tekee askeleesta elastisen, pehmeän ja tehokkaan. Päkiäjuoksua yritetään korostaa ja helpottaa matalakantaisella jalkineella tai paljasjalkajuoksulla, jolloin jalka tulee maahan helpommin päkiä edellä.

Tilaa Juoksija.fi digi

Rautaista tietoa harjoittelusta ja terveydestä.

Katso edut