Akilleskipu iski? Unohda vanhat ohjeet, akillesvaiva vaatii tarkkaa harjoittelua

Akilleskipu ja akillesvaiva ovat liikuntapiireissä tuttua. Nykyinen käsitys hoidosta on hyvin erilainen kuin 10 vuotta sitten.
Lukulistalle

Akilleskipu tuo tutkimusta seuranneilta asiantuntijoilta aivan erilaiset hoitoneuvot kuin kymmenen vuotta sitten.

Akilleskipujen hoito on kehittynyt viime vuosina nopeasti, ja monia aiemmin käytössä olleita hoitokeinoja on hylätty. Lepoa, venyttelyä ja eksentristä kuormitusta ei enää suositella. Akillesvaiva saa korkeintaan kaksi lepopäivää, minkä jälkeen isometrinen harjoittelu aloitetaan ja se saa tuntua hieman kivuliaalta.

Moni asia akillesjänteiden hoidossa on kääntynyt kymmenessä vuodessa lähes päälaelleen. Lepo lyhennetään minimiin, maksimissaan 1–2 vuorokauteen, koska sen tiedetään heikentävän jännettä. Harjoittelussa ei enää vältetä kipua viimeiseen asti. Toipilaille teetetään vaativampia pohjeharjoitteita, ja myös akilleskipu on jonkin verran läsnä.

Tilaa Juoksija.fi digi

Rautaista tietoa harjoittelusta ja terveydestä.

Katso edut