Hiihdosta hyötyä juoksuun

Juoksu ja hiihto ovat kestävyyslajeina läheisiä sukulaisia, mutta luonteeltaan hyvin erilaisia. Juoksija voi silti hyödyntää hiihtovalmennuksen oppeja, vaikka ei koskaan laittaisi suksia jalkaan. Talvella tosin suksiminen monipuolistaa huomattavasti harjoittelua, ja kesällä taas sauvatreenit sopivat hyvin polkujuoksijan ohjelmaan.

Hiihto on puhdas välinelaji, jonka oheisharjoittelussa voi hyödyntää lukuisia treenimuotoja. Kausijako ja harjoittelu on tiukasti sidoksissa vuodenaikojen vaihteluun, ja suuri osa kestävyyttä ja voimaa rakentavista harjoituksista on tehtävä sulan maan aikaan.

Juoksu on hienossa yksinkertaisuudessaan hiihdon täydellinen vastakohta. Siinä välineet ja voitelu eivät ratkaise, eikä niiden testaamiseen ja käytön opetteluun kulu aikaa ja energiaa. Juosta voi missä ja milloin vain, ja kello on mitä parhain mittari juoksuvauhdin ja kehityksen seuraamisessa.

Juoksun konstailemattomuudessa ja yksinkertaisuudessa piilee myös riskinsä. Harjoittelu voi kapeutua liikaa, muuttua kovin kaavamaiseksi ja joskus jopa jääräpäiseksi raastamiseksi kelloa ja kilometrejä vastaan.

Tässähän ei ole mitään pahaa, jos tarkoitus on vain nauttia juoksemisesta, askeleiden meditatiivisesta rytmistä tai itsensä ahtaalle pistämisestä. Mutta jos tavoitteena on etsiä myös omia suorituskyvyn rajoja juoksijana, tekemisen monipuolistaminen voi parantaa vauhtia ja suojella rasitusvammoilta. Silloin hiihtovalmennuksen opeista voi olla mukavasti apua.

Tilaa Juoksija.fi digi

Rautaista tietoa harjoittelusta ja terveydestä.

Katso edut