Huipenna hapenottokykysi!

hapenottokyky
Lukulistalle

Hyvä hapenottokyky kertoo kestävyydestä, mutta se on tärkeä ominaisuus myös yleisen terveyden kannalta. Vetoharjoittelun lisäksi sprinttiä pidemmät kisat ovat parasta harjoitusta hapenottokyvyn kehittämiseksi.

Hyvä maksimaalinen hapenottokyky on hiihdon normaalimatkoilla ylivoimaisesti tärkein kestävyyden osatekijä. Pitkissä maratonhiihdoissa tilanne on hieman toinen, koska hiihtotekniikan taloudellisuus ja lihaskestävyys näyttelevät suurta roolia. 

Taloudellisen hiihtotekniikan ja rautaisen lihaskestävyyden avulla voit selvitä pitkästä matkasta nopeammin kuin hapenotoltaan kovempi hiihtäjä. Silti, mitä paremmin haluat maratonhiihdossa pärjätä, sitä tärkeämmässä roolissa on myös maksimaalinen hapenottokyky. 

Hapenottokyky kertoo, miten hyvin sydän ja verenkiertoelimistö kuljettavat happea lihaksille ja miten lihakset hyödyntävät sitä. Hyvä hapenotto auttaa kovissa ylämäissä ja tuo reserviä pitää yllä tarvittaessa hetkittäin kovaakin matkavauhtia.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa