Peruskunto luo kestävyysjuoksun perustan

Peruskunto on kestävyysjuoksun perusta.

Kestävyys kehittyy yksinkertaisella perusharjoittelulla. Kun tehoa tulee lisää, harjoituspäivien rytmityksellä on suuri merkitys. Voimaharjoittelun sijoittaminen kestävyysjuoksijan ohjelmaan vaatii enemmän huomiota.

Peruskunto on kestävyysurheilun kuten kestävyysjuoksun tärkein tekijä. Se määrittää, millä tasolla kilpaillaan. Tehoharjoittelulla tuloksista voidaan hioa sekunteja, mutta peruskestävyydellä minuutteja.

Myös kestävyysjuoksussa aerobiset ominaisuudet ratkaisevat tulostason lähes sataprosenttisesti. Harjoittelu perustuu hyvään kestävyyteen kaikilla kilpailumatkoilla 1 500 metristä ylöspäin. Vain 800 metrillä vaihtoehtoja on enemmän. Se on fysiologisesti vedenjakajamatka, jolla voi menestyä nopeus- tai kestävyystyyppisellä harjoittelulla. Kumpi menetelmä toimii sitten paremmin johtuu urheilijan henkilökohtaisista ominaisuuksista.

Peruskunto tarkoittaa myös lajin kannalta riittävää lihaskuntoa, voimaa ja nopeutta, mutta käytännössä nämä ominaisuudet eivät ole koskaan hallitsevassa roolissa kestävyysjuoksijan harjoittelussa.

Intohimo antaa energiaa

Aerobinen harjoittelu on suurelta osin miellyttävää, vaikka väsymystä luonnollisesti kertyykin. Jos näin ei tapahdu, harjoittelu on kestävyyden kehittämisen kannalta väärää tai peruskunto on vielä liian heikko.

Tilaa Juoksija.fi digi

Rautaista tietoa harjoittelusta ja terveydestä.

Katso edut